OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mariestad är vackert beläget vid Vänerns strand och erbjuder ett enklare liv i en spännande och hållbar miljö. Som en del av Biosfärsområdet Vänerskärgården med Kinnekulle präglas staden av närheten till Europas största insjöskärgård och natursköna omgivningar. Kommunens målsättning är att det ska byggas 2 000 nya bostäder till år 2025. Utveckling av hamnområdet, stadens parker och universitetsutbildningar är andra stora kommunala satsningar.
Verksamhet Miljö och bygg lyder under en egen kommunal nämnd och har idag 29 medarbetare där 9 hör till byggenheten - 7 st inspektörer/bygglovshandläggare samt 2 administratörer.
Vi arbetar i nära samarbete med övriga verksamheter inom sektor samhällsbyggnad. Vi bedriver myndighetsutövning med hög kvalitet, rättssäkerhet och effektivitet. Byggenheten handlägger lov- och anmälningspliktiga ärenden enligt plan- och bygglagen: allt från transformatorstationer och småhus till flerbostadshus och industribyggnader.
ARBETSUPPGIFTER
Som bygglovshandläggare handlägger du bygg-, mark- och rivningslov och anmälningspliktiga ärenden, i byggenhetens uppdrag ingår även tillsyn enligt PBL. Arbetet innebär många kontakter med byggherrar, entreprenörer och konsulter. Du ansvarar för att skriva fram och fatta beslut utifrån delegation eller bereda och föredra ärenden i miljö- och byggnadsnämnden. En annan viktig del är att ge råd och information till allmänhet, sökanden, konsulter och exploatörer.
Vi ser även att du även genomför tekniska samråd med arbetsplatsbesök och utfärdar start- och slutbesked. Dina tidigare erfarenheter tas tillvara vid närmare utformning av uppdraget.
Byggenheten är ett engagerat team som diskuterar och delar kunskap och erfarenheter med varandra för en effektiv och enhetlig tillämpning av plan- och bygglagen. Vi arbetar med ständiga förbättringar vilket innebär att du tillsammans med chef och kollegor utvecklar och förbättra rutiner och processer som rör arbetet, både internt och mot våra medborgare.
Uppdraget är en del av kommunens samhällsbyggnadsprocess och vi tror att du har ett intresse för hållbart byggande och tillgänglighet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har byggnadsteknisk kompetens, ingenjörsutbildning, utbildning som bygglovshandläggare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är väl insatt i plan-och bygglagen med tillhörande lagstiftning.
Du är engagerad, har känsla för god service, är tydlig i din kommunikation och har ett professionellt bemötande. Du kan arbeta självständigt, strukturerat och vill åstadkomma resultat med hög kvalitet utifrån enhetens rutiner. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift samt goda kunskaper i svenska.
Du har god datorvana, hanterar Windows Office, har erfarenhet av ärendehanteringssystem (vi använder EDP Vision) och även av GIS-system.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper så som samarbetsförmåga, engagemang och förmåga att skapa förtroende genom sakligt bemötande. I rollen är det viktigt att du har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att förmedla information till mottagaren.
Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunala beslutsprocesser och/eller myndighetsutövning i allmänhet.
Erfarenhet krävs.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.