Bygglovshandläggare

Bygglovshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Arbetsuppgifter
Vi söker bygglovshandläggare som tillsammans med ett engagerat och professionellt team ska verka för en god bebyggd miljö i Uddevalla kommun.

Tjänsten som bygglovshandläggare innebär att på ett serviceinriktat, rättssäkert och skyndsamt sätt behandla bygglovsansökningar och andra ärenden inom plan- och bygglagen (PBL). Många beslut tas på delegation, men du kommer också att vara föredragande för Samhällsbyggnadsnämnden. Arbetet innebär mycket kontakter med allmänhet och företag för att ge råd och upplysning angående byggande med utgångspunkt i gällande lagstiftning.  Arbetet är självständigt men även ett lagarbete med avstämningar och bedömningar inom gruppen. Du bidrar till gruppens framgång genom att dela med dig av din kunskap och erfarenhet. Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och med mycket kontakter inom och utanför organisationen. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med eftergymnasial bygglovshandläggarutbildning eller likvärdig utbildning. Vi förutsätter att du har god kunskap om plan- och bygglagstiftning. Du kan formulera dig väl på svenska i tal och skrift samt samspela med andra i olika sammanhang, där du anpassar dig efter situationen, syftet och mottagaren. Du agerar professionellt mot sökanden, kollegor och andra inom organisationen. Du besitter kunskaper om detalj- och översiktsplaner samt goda kunskaper om PBL, PBF (Plan- och byggförordning) och BBR (Boverkets byggregler). Då handläggningen sker digitalt krävs en förståelse och ett intresse för att utnyttja de digitala systemen fullt ut. Körkort B är ett krav då tjänsten innebär besiktningar av befintlig och ny bebyggelse inom hela kommunen.

Du tycker om att samarbeta och är serviceinriktad, strukturerad och vågar fatta beslut.  Du kommunicerar på ett tydligt sätt, är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du har ett gott omdöme och tar gärna egna initiativ samtidigt som du är lojal mot fattade beslut.

Du trivs med att bryta ner komplicerade problem i sina beståndsdelar och slutför det som påbörjats. Om du dessutom har förmågan att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt tror vi att du är rätt person för oss. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!

 

 

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jörgen Storm, Enhetschef
0522-69 64 60
Lisa Cronholm, Avdelningschef Myndighet
0522-69 63 68
Lars-Göran Johansson, Avdelningschef
0522-69 64 56
Andreas Roos, Avdelningschef
0522 695679
Andreas Roos, Avdelningschef
0522-69 56 79
Simone Saul
0522-697073
Berit Carlsson, Tf Lantmäterichef
0522-697361
Lisa Cronholm, Avdelningschef
0522-69 63 68
Sten-Anders Olsson
0522-69 63 64
Anders Knutsson, Bostadsanpassningshandläggare
0522-69 64 58

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


Bygglovshandläggare/Bygglovsarkitekt, Solna stad

Bygglovshandläggare/Bygglovsarkitekt, Solna stad

19 november 2024

Bygglovshandläggare Miljö- och byggnadsnämnden

Bygglovshandläggare Miljö- och byggnadsnämnden

19 november 2024

Bygglov- och bostadsanpassningshandläggare

Bygglov- och bostadsanpassningshandläggare

15 november 2024

Bygglovhandläggare

Bygglovhandläggare

15 november 2024