OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 54 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur. Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan.
Samhällsbyggnadsförvaltningen har en avgörande betydelse genom sin planerar- och myndighetsroll för hela kommunens verksamhet och utveckling.
Myndighetsavdelningen har som mål att som myndighet behandla bygglov m fl. ärenden inom Plan- och bygglagen (PBL) och Plan- och byggförordning (PBF) så att det sker serviceinriktat, rättssäkert och skyndsamt. Vi söker nu en kvalificerad bygglovshandläggare för att tillsammans med en engagerad och professionell arbetsgrupp verka för en god bebyggd miljö i Uddevalla kommun.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som bygglovshandläggare innebär att på ett serviceinriktat, rättsäkert och skyndsamt sätt behandla mer komplexa bygglov, förhandsbesked och andra ärenden inom PBL. I din handläggning kommer du bevilja bygglov på delegation, men också vara föredragande i Samhällsbyggnadsnämnden. Arbetet innebär mycket kontakter med allmänhet för att ge råd och upplysning angående byggande med utgångspunkt i gällande lagstiftning, god estetik och avvägning av olika intressen.
Kvalifikationer
Du som söker bör ha relevant högskoleutbildning eller specialutbildning för bygglovshandläggare, alternativt annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet. Har du dessutom goda kunskaper i plan- och bygglagen, samt utbildning och/eller erfarenhet av handläggning av ärenden och tillämpning av lagen är det meriterande. Vi ser även gärna att du har arbetet inom en politisk styrd verksamhet.
Det är en förutsättning att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är tydlig i din kommunikation. Vi tror att du besitter kunskaper om detalj- och översiktsplaner samt god kunskap om byggbranschen och PBL, PBF samt Boverkets byggregler (BBR). Du kommer att arbeta digitalt bland annat i ärendehanteringsprogrammet Castor, GIS, Office och illustrationsprogram varför god datavana är nödvändigt. Körkort B är ett krav då tjänsten innebär besiktningar av befintlig och ny bebyggelse inom hela kommunen.
Som person tror vi att du är prestationsorienterad och att du trivs med att samarbeta och samverka med andra. Du har ett gott omdöme och tar gärna egna initiativ och kommer med nya angreppssätt samtidigt som du är lojal mot fattade beslut. Du trivs med att bryta ner komplicerade problem i sina beståndsdelar och arbetar uthålligt på tills problem är lösta eller projekt är avslutade. Om du dessutom har förmågan att organisera och proritera ditt arbete på ett effektivt sätt tror vi att du är rätt person för oss.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Faran i fuktskadade hus
Kontaktpersoner på detta företaget
Jörgen Storm, Enhetschef
0522-69 64 60
Lisa Cronholm, Avdelningschef Myndighet
0522-69 63 68
Lars-Göran Johansson, Avdelningschef
0522-69 64 56
Andreas Roos, Avdelningschef
0522 695679
Andreas Roos, Avdelningschef
0522-69 56 79
Simone Saul
0522-697073
Berit Carlsson, Tf Lantmäterichef
0522-697361
Lisa Cronholm, Avdelningschef
0522-69 63 68
Sten-Anders Olsson
0522-69 63 64
Anders Knutsson, Bostadsanpassningshandläggare
0522-69 64 58