OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag
Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning.
Bygg- och miljöavdelningen består av drygt 60 medarbetare som nästan uteslutande arbetar med myndighetsutövning.
Vi ansvarar för olika typer av ärenden som exempelvis tillstånd, anmälningar, strandskyddsdispenser, livsmedelskontroller, bygglov, förhandsbesked, tillsyn, påföljder och ingripanden. Vi strävar också efter att ständigt utveckla verksamheten till en mer kundorienterad och digitaliserad arbetsprocess med bland annat e-tjänster som stöd och digital handläggning.
I rollen som bygglovhandläggare ingår arbetsuppgifter inom plan- och bygglagens område. I huvudsak innebär det att självständigt handlägga och fatta beslut om bygglov, anmälan och startbesked samt slutbesked. Vidare ingår att förbereda beslutsunderlag till bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden samt bedriva tillsyn i enlighet med gällande lagstiftning. I rollen ingår många kontakter med medborgare och företagare vilket gör service och rådgivning till en naturlig del av arbetsdagen. Arbetet är självständigt med stort eget ansvar samtidigt som vi har ett nära samarbete inom enheten. Det är därför viktigt att både kunna ge och ta emot hjälp samt vilja jobba tillsammans med andra i enlighet med uppsatta mål. I rollen ingår många kontakter med kommunens invånare och företag.
Vi söker dig som har erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av ärenden enligt plan- och bygglagen (PBL). Du har en för arbetsområdet relevant högskoleutbildning eller motsvarande samt erfarenhet från att arbeta med frågor inom arbetsområdet som rör plan- och bygglagen eller Boverkets byggregler. Du har lätt att hantera digitala system och en snabb inlärningsförmåga, samtidigt som du är serviceinriktad.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du kommunicerar tydligt, enkelt och effektivt. Du tycker det är viktigt att ge god service och anpassar ditt beteende för att skapa förståelse och kundnöjdhet. Du hanterar komplexa problem och situationer självständigt och arbetar proaktivt genom att ta initiativ till förbättringar för att bidra till utveckling av verksamheten som helhet. Du har god förmåga att planera och prioritera ditt arbete för att leverera till rätt kvalitet i rätt tid.
Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift eftersom du kommer att delta i sammanträden, formulera beslut, utveckla arbetsrutiner samt möta medborgare och företagare.
Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.
Anställningen avser tillsvidareanställning på heltid för en tjänst med tillträde enligt överenskommelse.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, Malin Welander under augusti och därefter ordinarie chef Mikael Sköldberg, se kontaktuppgifter nedan.
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.