Bygglovshandläggare/byggnadsinspektör

Bygglovshandläggare/byggnadsinspektör

Arbetsbeskrivning

Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas. 

Vi är stolta över våra cirka 1 500 medarbetare som dagligen arbetar för att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 500 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Hos oss har vi nära till varandra och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter. 


Här njuter du också av vacker älvmiljö, rik natur och spännande spår av unik historia. I Lilla Edets kommun arbetar vi ständigt för ökad livskvalité och glädje i vardagen, både för våra invånare och för dig som väljer att jobba hos oss.


Väl mött i Göta älvdalens pärla - vi gör det tillsammans!




Beskrivning
Inför en kommande pensionsavgång behöver bygglovsenheten förstärka gruppen med en bygglovshandläggare/byggnadsingenjör.

Vi kan erbjuda dig en modern och trivsam arbetsplats med varierande, meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter där det finns goda möjligheter för dig att utvecklas i din yrkesroll. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp tillsammans med tre engagerade bygglovshandläggare och en administratör. Vi arbetar nära miljöenhetens sju medarbetare och arbetet leds av en miljö- och byggchef.

Bygglovsenheten ingår i sektor samhälle och utgör ett av samhällsnämndens ansvarsområden. Din arbetsplats är kommunhuset i Lilla Edet som ligger alldeles intill busstationen med utsikt över Göta älv.

Arbetsuppgifter
I rollen som bygglovhandläggare ingår arbetsuppgifter inom plan- och bygglagens område. I huvudsak innebär det att självständigt handlägga och fatta beslut om förhandsbesked, bygglov, anmälan och startbesked samt slutbesked. Vidare ingår att förbereda beslutsunderlag till samhällsnämnden samt bedriva tillsyn i enlighet med gällande lagstiftning.

I rollen ingår många kontakter med medborgare och företagare vilket gör service och rådgivning till en naturlig del av arbetsdagen. Arbetet är självständigt med stort eget ansvar samtidigt som vi har ett nära samarbete inom enheten. Det är därför viktigt att både kunna ge och ta emot hjälp samt vilja jobba tillsammans med andra i enlighet med uppsatta mål.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av ärenden enligt plan- och bygglagen. Du har en för arbetsområdet relevant högskoleutbildning eller motsvarande samt erfarenhet från att arbeta med frågor inom arbetsområdet som rör plan- och bygglagen eller Boverkets byggregler. Du bör ha erfarenhet av att hantera den tekniska processen vid handläggning av bygglov och anmälan. Du har lätt att hantera digitala system och en snabb inlärningsförmåga, samtidigt som du är serviceinriktad.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du kommunicerar tydligt, enkelt och effektivt. Du tycker det är viktigt att ge god service och anpassar ditt beteende för att skapa förståelse för dem du har att göra med. Du hanterar komplexa problem och situationer självständigt och arbetar proaktivt genom att ta initiativ till förbättringar för att bidra till utveckling av verksamheten som helhet. Du har god förmåga att planera och prioritera ditt arbete för att leverera till rätt kvalitet i rätt tid.

Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift eftersom du kommer att delta i sammanträden, formulera beslut, utveckla arbetsrutiner samt möta medborgare och företagare. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Anställningen avser tillsvidareanställning på heltid för en tjänst med tillträde enligt överenskommelse.

Övrigt
För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara.

Lilla Edets kommun tillämpar flextid, erbjuder ett friskvårdsbidrag, västtrafik-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Arbetet kräver B-körkort. I tjänsten använder bygglovsenheten kommunens poolbilar. 

Vidare erbjuder vi dig bland annat:

- fräscha kontor som ligger centralt
- möjlighet till visst distansarbete
- kontinuerlig utveckling och utbildningsinsatser
- stor frihet under ansvar med ett tillgängligt ledarskap

Välkommen med din ansökan!

Vi avböjer alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sektor Samhälle, Bygglovsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 september 2024
  • Ansök senast: 24 september 2024

Liknande jobb


Bygglovshandläggare/Bygglovsarkitekt, Solna stad

Bygglovshandläggare/Bygglovsarkitekt, Solna stad

19 november 2024

Bygglovshandläggare Miljö- och byggnadsnämnden

Bygglovshandläggare Miljö- och byggnadsnämnden

19 november 2024

Bygglov- och bostadsanpassningshandläggare

Bygglov- och bostadsanpassningshandläggare

15 november 2024

Bygglovhandläggare

Bygglovhandläggare

15 november 2024