OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mitt i Sverige, efter hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun. Från Stockholm till Hudiksvall med snabbtåg är restiden 2,5 timmar och både Sundsvall och Gävle ligger inom ca en timmes restid med tåg. Här bor 37 000 glada hudikbor, varav 15 500 i Hudiksvalls tätort som för övrigt är en av Norrlands allra äldsta städer med en bevarad fiskarstad i centrum.
Antalet byggprojekt ökar i antal och arbetet med tillsyn ska förstärkas därför behöver vi nu göra en förstärkning till plan- och bygglovskontoret. Vi bedriver vår verksamhet i kontorslokaler med ett attraktivt läge vid havet. Aktuella stadsutvecklingsprojekt är bland mycket annat omvandlingen av Västra hamnen och Östra hamnen. Västra hamnen är centralt beläget och har ett mycket bra läge. Området ansluter till Möljens vackra Sjöbodar vid Sundskanalen som leder in mot Hudiksvalls centrum. Bygglovsavdelningen handlägger ett flertal olika ärendetyper som lov, anmälningar, tillsynsärenden samt strandskyddsdispenser. Planavdelningen arbetar med frågor som rör all fysisk samhällsplanering och ansvarar för att upprätta såväl detaljplaner som översiktsplaner. Våra uppdrag omfattar utvecklings- och förändringsprojekt både inom kommunens huvudorter och i dess periferi. Alla ärenden handläggs i programmet Castor och övriga aktuella dataprogram som vi arbetar med är GeoSecma, Solen, Auto-Cad, Adobe Illustrator m.fl.
ARBETSUPPGIFTER
Du har nu chansen till ett omväxlande arbete tillsammans med trevliga kollegor i en kommun med många och stora byggprojekt. Där din roll kommer att bli att självständigt handlägga ansökningar om olika typer av lov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser och tillsynsärenden från början till slut.
Handläggningen inför t.ex. ett bygglov består bl.a. av en granskning och en bedömning av vad som ska göras, sedan inför startbeskedet hur åtgärden ska utföras där fokus ska ligga på de tekniska egenskapskraven. Det innebär att du bland annat leder samrådsmöten, fastställer kontrollplaner, tar beslut om startbesked samt gör arbetsplatsbesök på byggarbetsplatser.
Handläggningen av tillsynsärenden består bl.a. av granskning av inkommen anmälan, tillsynsbesök, kommunicering med fastighetsägare samt ev. upprättade av förelägganden. Arbetet innebär också att du ansvarar för att sammanställa samtliga inkomma och uppklarade ärenden under året.
Beslut som du fattar gör du i enlighet med byggnadsnämndens delegationsordning. Beslut som är av stor vikt eller har principiell stor betydelse bereder du ett förslag till beslut som du sedan föredrar vid byggnadsnämndens arbetsutskott/sammanträde.
Utöver denna handläggning ingår också att ge råd och upplysningar i frågor som rör nämndens verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Under arbetets gång krävs att du tar ansvar för din uppgift och organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Då en del av ditt arbete är att granska ansökningshandlingar + övriga handlingar som t.ex. ritningar är det viktigt att du förstår dessa och kan ställa rimliga krav vad en kontrollplan ska innehålla för varje byggprojekt stort som litet. Då du in din roll kommer möta ung som gammal, erfaren som oerfaren av plan- och bygglagen är en viktig egenskap att du kan utrycka dig väl i tal och skrift för att kunna förmedla ditt budskap på ett tydligt och enkelt sätt anpassat till mottagaren. Lagstiftningen inom området förändras ständigt vilket gör att du måste vara flexibel och engagerad att ajourhålla dina fackmässiga kunskaper inom området.
Utbildning
Du bör ha akademisk utbildning såsom byggnadsingenjör, bygglovshandläggare eller annan byggteknisk utbildning som kan bedömas likvärdig. Du har körkort med behörighet B.
Erfarenhet
Vi söker dig som har erfarenhet från arbete som bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör. Du har därmed goda kunskaper om bygglagstiftningen främst av plan- och bygglagen samt Boverkets byggregler. Du har med fördel någon form av byggteknisk bakgrund då du självständigt ansvarar för att genomföra tekniska samråd samt utföra inspektioner vid arbetsplatsbesök/slutsamråd. Meriterande är om du har erfarenhet av arbete med dataprogrammen Castor och Solen.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hudiksvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Läs mer om Hudiksvalls kommun på vår hemsida www.hudiksvall.se och om att leva, verka och bo i Hudiksvall på www.tillhudiksvall.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Hudiksvalls kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Bengt Friberg
0650-19120, 070-561 15 02
Personalchef Maria Larsson
0650-19369, 070-367 57 93
Ordf. Byggnadsnämnden Ann Berg
0650-19440, 073-157 80 40
Eva Wannberg, Vision
0650-19169, 070-267 52 85
Plan- och bygglovschef David Tornberg
0650-19320