OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På bygglovsenheten är vi sex stycken medarbetare som är fördelade på tre bygglovshandläggare och tre stycken byggnadsinspektörer. Till vår hjälp har vi även fyra stycken administratörer som jobbar för bygglovsenheten och miljöenheten.
Eftersom Mariestad står inför etableringar växer antal projekt vi arbetar med. Vi behöver därför förstärka med en ny kollega till bygglovsenheten i Mariestads kommun. Förutom bygglovshandläggning/byggnadsinspektion kommer uppdraget också att innefatta roll som biträdande bygglovschef.
Är du väl insatt i plan- och bygglagen?
Har du goda ledaregenskaper?
Trivs du att arbeta teaminriktat?
Då kan du vara den vi söker!
ARBETSUPPGIFTER
Beroende på din erfarenhet kommer du att arbeta som bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör vid sidan av din roll som biträdande bygglovschef.
Vid uppdrag som bygglovshandläggare kommer du jobba med handläggning av bygglov från start till mål, vägleda kommuninvånare i bygglovsfrågor, hantera ansökningar, förhandsbesked utifrån plan- och bygglagen och BBR med tillhörande föreskrifter. Som byggnadsinspektör tar du vid och fortsätter arbetet med att samla in tekniska samråd och du är också ute på arbetsplatsbesök. I rollen som biträdande bygglovschef innebär dina huvudsakliga arbetsuppgifter verksamhetssamordning och personalledning.
Du kommer att arbeta tillsammans med bygglovshandläggare och byggnadsinspektörer samt administratörer. Vi är ett trevligt gäng som uppskattar ett öppet klimat och introduktionen tycker vi är särskilt viktig och lägger upp en individuell plan för din del.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha en relevant utbildning som byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, ingenjörsutbildning med inriktning byggnadsteknisk eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer passande för tjänsten. Vi ser att du har goda kunskaper i plan- och bygglagen och BBR med tillhörande föreskrifter. Erfarenhet att arbeta som bygglovshandläggare/byggnadsinspektör är meriterande samt erfarenhet att arbeta med stora byggprojekt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som chef med ansvar för personal, arbetsmiljö, ekonomi och övergripande verksamhetsansvar samt vana vid arbete i en politisk styrd organisation och myndighetsutövning. Erfarenhet av ledningsgruppsarbete och förmågan att framgångsrikt leda utvecklings- och förändringsarbete ser vi också som meriterande. God samarbetsförmåga och förmåga att etablera och underhålla relationer både internt och externt är viktigt. Du ser verksamheten ur ett helhetsperspektiv och arbetar nära din grupp, agerar bollplank och är vägledande i det dagliga arbetet med kommunens bästa i agerande och beslut.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.
Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.
Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras.
Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!