OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Örebro fortsätter att växa, vi söker därför fler engagerade medarbetare till bygglovsavdelningen i Örebro. Har du ett intresse för god byggnadsmiljö och en estetiskt tilltalande stads- och landskapsmiljö? Vill vara med att utveckla både sig själv och kommunen?
Om tjänsten
Din huvuduppgift kommer att bestå av att handlägga bygglov från ansökan till färdig byggnation. Hos oss får du vara med och bygga framtidens Örebro. Stadsbyggnad är en nyfiken, engagerad och driven förvaltning. Vi utvecklar ständigt våra arbetsrutiner för att ge bästa möjliga service till våra innevånare i kommunen. Arbetet sker i nära samspel med politik, medborgare, näringsliv och kollegor, både inom avdelningen, på förvaltningen och andra förvaltningar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• handlägga bygglovsärenden utifrån stöd i lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala policys
• arbeta med ärenden från ansökan till färdigställd byggnation. Detta innefattar bland annat möten med sökande och besök på byggarbetsplatser
• bedöma bygglov utifrån ett gestaltnings- och översiktsplaneringsperspektiv samt medverka i t ex planprojekt
• samarbeta med andra tjänstemän inom kommunen samt med andra myndigheter, byggaktörer och konsulter
• delta i det dagliga arbetet med att utveckla gemensamma arbetssätt och rutiner
• vägleda och informera kommunens invånare per telefon och i personliga möten
Kompetenskrav
• akademisk utbildning inom områden som exempelvis arkitekt, civil- eller högskoleingenjör alternativt YH utbildning som Bygglovshandläggare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• vana av att läsa ritningar
• god förmåga att kommunicera i svenska i tal och skrift
• grundläggande datakunskaper
• B-körkort
Vi söker dig som är ansvarstagande och lösningsorienterad samt trivs i en roll där du självständigt driver dina ärenden framåt. Att vara analytisk, strukturerad och flexibel är en förutsättning för framgång då det ofta handlar om att anpassa sig till ändrade förutsättningar och krav. Du bör även ha en god samarbetsförmåga, vara kommunikativ samt ha ett intresse för juridik.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Meriterande
• gestaltningskompetens genom utbildning och/eller erfarenhet
• erfarenhet av arbete med bygglov
• goda kunskaper om lagstiftningen inom ansvarsområdet plan- och bygglagen
• erfarenhet från entreprenadverksamhet, byggprojektering
• erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1-2
Om arbetsplatsen
Som bygglovsingenjör ingår du i bygglovsenheten som är en del av bygglovsavdelningen på Stadsbyggnadsförvaltningen. Bygglovsenheten har idag 15 medarbetare.
Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter sedan 2019 i nybyggda lokaler med bra pendlarläge intill centralstationen. Handläggningsprocessen är hos oss i stort sett helt digital och jobbar ständigt med att förfina och förbättra våra processer.
Att utveckla en attraktiv, ekologiskt, ekonomiskt och social hållbar miljö i samhället ställer krav på smart stadsplanering. Örebro är inne i intensiv tillväxt vilket innebär flera utmaningar. Vi planerar för både nya bostäder och verksamheter samtidigt som vi satsar på att skydda natur och utveckla friluftslivet nära örebroarna. Örebro kommun har arbetat mycket med effektiva och smarta arbetssätt och fått en viktig roll i den nationella debatten, vill du vara en del av det och fortsätta utveckla vårt arbete?
Stadsbyggnad ansvarar för översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadmiljöinvesteringar, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, fastighetsbildning, GIS och kartframställning.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 april.
Välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Faran i fuktskadade hus
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67