Bygglovskoordinator

Bygglovskoordinator

Arbetsbeskrivning

I Lerums kommun arbetar vi tillsammans med ett starkt fokus på invånarna för att skapa en framgångsrik kommun där det är gott att leva, nu och i framtiden. Det innebär att vi är flexibla, vågar prova, vågar förändra i en omvärld med snabba växlingar. Vi som arbetar i Lerums kommun är alla viktiga pusselbitar för att det ska fungera och för att vi ska nå resultat. Lerums kommun är en tillväxtkommun och vi har många spännande projekt på gång.

På bygglovsenheten arbetar vi tillsammans för att uppnå en god bebyggd miljö för alla som vistas och verkar i Lerums kommun idag och imorgon. Vi erbjuder goda möjligheter till utveckling inom arbetsområdet, efter intresse och behov. Bygglovsenheten består i dagsläget av cirka 20 medarbetare som arbetar med prövning av lov, förhandsbesked och anmälningar samt tillsyn och godkännande av startbesked och slutbesked. Enheten består av handläggare, inspektörer, koordinatorer samt energi- och klimatrådgivare. Enheten är uppdelade i team med olika områdesfokus så som företagsfrågor, kommunala frågor och kulturmiljöfrågor.

Bygglovsenheten har sen 2014 haft ett löpande arbete med digitalisering och går nu in i en ny fas där vi inför flera digitala arbetsredskap för att förenkla/effektivisera arbetet för medarbetarna men även för medborgarna. Bygglovsenheten är tillsammans med miljöenheten en del i verksamhetsområde Myndighet. Vi arbetar även nära övriga enheter inom sektor samhällsbyggnad för att främja kommunens utveckling.

Vi erbjuder dig en omväxlande och flexibel arbetsmiljö med stora möjligheter till personlig utveckling. Enheten prioriterar samarbete och strävar efter att ha en god gemenskap där alla blir sedda. Vi tillämpar årsarbetstid och möjlighet till semesterväxling och värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete och fritid/föräldraskap på ett hållbart sätt.



ARBETSUPPGIFTER
Som bygglovskoordinator/bygglovsadministratör i Lerums kommun kommer du få arbeta med administrativa uppdrag inom bygglovsenhetens verksamhetsområde. Exempel på uppgifter som ingår är:
- diarieföring av inkommande handlingar
- bevakning av inkommande e-post
- utlämnande av allmänna handlingar
- svara på enklare frågor som inkommer från kommuninvånare.

I tjänsten ingår även att vara huvudansvarig för enhetens arkiv och arkiveringsrutiner.

Enheten har under de senaste åren infört flera digitala system och arbetsmetoder och strävar efter att kontinuerligt förbättra vårt arbete med hjälp av de digitala verktygen. Ett nytt digitalt arkiv är ett av de kommande stegen i processen där du kommer ha en betydande roll.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet och kunskap av att arbeta med diarieföring i digitala system, god datakunskap och en gymnasial utbildning inom administration eller motsvarande kunskaper/arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Du ska ha ett systematiskt arbetssätt, en god samarbetsvilja och vara ansvarstagande framförallt för egna arbetsuppgifter men även för arbetsgruppens samlade arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har erfarenhet eller kunskaper inom plan- och bygglagen, arkivering och/eller arbete inom kommunal/statlig verksamhet.

Du utrycker dig väl i tal och skrift samt har en god kommunikativ förmåga. Du ska känna dig bekväm i att ringa upp eller ha ett personligt möte med sökande och med ett gott bemötande kunna ge god service till medborgare/företag. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har en förmåga att snabbt skapa överblick och prioritera mellan dina arbetsuppgifter.

Du kommer ingå i en grupp av bygglovskoordinatorer så vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga och förmågan att arbeta strukturerat.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 april 2022
  • Ansök senast: 4 maj 2022

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024