OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.
Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.
I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.
ARBETSUPPGIFTER
Bygglovsavdelningen kommer att tillhöra den nya stadsbyggnadsförvaltningen och ha uppdraget att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, tillgänglighetsanpassningar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Handläggarna ger allmänheten stöd och råd i bygglovsprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Bygglovsavdelningen kommer att vara organiserad i sju enheter och bestå av drygt 100 medarbetare som arbetar med bygglov, tillsyn och tillgänglighetsanpassning.
Som bygglovskoordinator har du framdrifts- och samordningsansvar för team som består av arkitekter/handläggare och inspektörer. Tillsammans med två andra bygglovskoordinatorer arbetar du teamutvecklande och coachande med ansvar för bland annat:
• förberedelser inför handläggning samt uppföljning och bevakning av teamens ärenden
handläggning av enklare bygglovsärenden
• att svara på frågor från kund via mail och telefon
• samarbete med övriga koordinatorer på enheten för att säkra ärende-balansen/fördelningen på avdelningen, diskutera arbetssätt, rutiner och processer
• övrig bygglovadministration
KVALIFIKATIONER
Vi söker en engagerad och servicemedveten koordinator som gillar att arbeta tillsammans med andra. Du är trygg i dig själv och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du har vana av att leda en grupp och är bra på att samordna, fördela och prioritera mellan uppgifter och ansvar. Som koordinator leder du team att arbeta proaktivt och resultatinriktat genom att vara inspirerande och ha ett coachande förhållningssätt.
Du som söker har högskoleutbildning samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du tidigare arbetat med bygglovsprocessen samt om du kan och har intresse för IT-system då mycket av arbetet innebär digital hantering.
Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete.
ÖVRIGT
Vi vill att stadsbyggnadsförvaltningen ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.