OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en engagerad medarbetare till bygglovsavdelningen i Örebro. Har du ett intresse för god byggnadsmiljö och en estetiskt tilltalande stads- och landskapsmiljö? Vill du vara med och utveckla både dig själv och kommunen?
Om tjänsten
I rollen som bygglovsservicehandläggare ansvarar du för vår service utåt genom vägledning och information. Du sköter kontakter med kommunens invånare utifrån dagliga frågor som kommer in till vår enhet och får via vägledning åt såväl förstagångsbyggare som erfarna byggherrar vara den första kontakten med kommunen. Detta i kombination med att du tillsammans med våra två administratörer på avdelningen är behjälplig till våra bygglovs- och tillsynshandläggare med allehanda administration kopplat till verksamheten. Du arbetar i nära samarbete med bygglovshandläggare och övriga på avdelningen
Hos oss får du vara med och bygga framtidens Örebro. Miljö och Stadsbyggnad är en nyfiken, engagerad och driven förvaltning. Vi utvecklar ständigt våra arbetsrutiner och digitala plattformar för att ge bästa möjliga service till våra innevånare i kommunen.
Arbetet sker i nära samspel med politik, medborgare, näringsliv och kollegor, både inom avdelningen, på förvaltningen och andra förvaltningar.
Exempel på arbetsuppgifter:
• vägleda och informera kommunens invånare per telefon, skriftligen och i personliga möten
• tillsammans med våra två administratörer på avdelningen vara behjälplig till våra bygglovs – och tillsynshandläggare med allehanda administration kopplat till verksamheten
• delta i det dagliga arbetet med att utveckla gemensamma arbetssätt, rutiner och digitala verktyg
• samarbeta med andra tjänstemän inom kommunen samt med andra myndigheter, byggaktörer och konsulter
Om arbetsplatsen
Du ingår i bygglovs administration- och tillsynsenhet (BAT) som är en del av bygglovsavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. BAT-enheten består av 7 medarbetare.
Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter i aktivitetsbaserade lokaler med bra pendlarläge intill centralstationen. Handläggningsprocesserna är hos oss i stort sett helt digital och vi jobbar ständigt med att förfina och förbättra våra processer.
Att utveckla en attraktiv, ekologiskt, ekonomiskt och social hållbar miljö i samhället ställer krav på smart stadsplanering. Örebro kommun planerar för både nya bostäder och verksamheter samtidigt som vi satsar på att skydda natur och utveckla friluftslivet nära örebroarna. Örebro kommun har arbetat mycket med effektiva och smarta arbetssätt och fått en viktig roll i den nationella debatten, vill du vara en del av det och fortsätta utveckla vårt arbete genom en ännu bättre bygglovsservice?
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för tillsyn och verksamhet inom miljöområdet, översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadmiljöinvesteringar, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
• akademisk utbildning inom relevant områden alternativt YH utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av att läsa ritningar
• erfarenhet av kundkontakter eller liknande
• god förmåga att kommunicera i svenska och engelska i tal och skrift
• goda datakunskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande och lösningsorienterad samt trivs i en roll där du självständigt driver dina arbetsuppgifter framåt. Att vara analytisk, strukturerad och flexibel är en förutsättning för framgång då det ofta handlar om att anpassa sig till ändrade förutsättningar och krav. Samtidigt är du trygg med att fatta beslut och göra avväganden i din ärendehantering. Du bör även ha en god samarbetsförmåga, vara kommunikativ samt ha ett intresse för juridik. Du är en person som värdesätter god service och är bra på att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver ha en god pedagogisk förmåga genom att kunna förklara krångliga saker på ett enkelt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande:
• erfarenhet av arbete med bygglov eller annan byggteknisk kunskap och/eller erfarenhet.
• erfarenhet av att läsa detaljplaner
• erfarenhet av administrativa uppgifter kopplat till bygglov
• kunskaper om lagstiftningen inom ansvarsområdet plan- och bygglagen
• kunskaper och/eller intresse av kulturmiljöfrågor
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisatio
• erfarenhet eller utbildning inom kommunikation och klarspråk
• B-körkort
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 24 april.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67