OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.
Den administrativa funktionen är länken mellan kommunens verksamheter och den politiska organisationen. Kommunens byggnadsinspektör är tillsammans med våra fyra miljö- och hälsoskyddsinspektörer organiserade under den administrativa funktionen med den administrativa chefen som närmsta chef.
Hos oss gör du skillnad!
ARBETSUPPGIFTER
Som byggnadsinspektör hos oss omfattar dina arbetsuppgifter främst hantering av bygglovsärenden och bygganmälningar, förhandsbesked och myndighetsutövning med utgångspunkt i plan- och bygglagen. Kommunen är liten, vilket innebär att du får ta hand om alla typer av ärenden däribland ovårdade fastigheter och då ofta i samarbete med exempelvis miljöinspektörer eller stadsarkitekt.
Arbetet är självständigt och innebär eget beslutsfattande såväl som föredragningar inför politiska beslutsfattare. Du ansvarar för hela kedjan från ansökan fram till beslut, inklusive tillsyn. Information och service till allmänheten liksom kontakt med byggare, konsulter med flera är en viktig del av arbetsuppgifterna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad byggnadsinspektör, bygglovsinspektör, arkitekt eller motsvarande. Du har goda kunskaper om bygglagstiftningen, och framförallt plan- och bygglagen med dess föreskrifter och byggregler. Erfarenhet av arbete som byggnadsinspektör eller bygglovshandläggare samt erfarenhet av arbete inom kommunal förvaltning är meriterande.
Som person är du lyhörd, pedagogisk, tydlig och lösningsfokuserad. Du behöver ha hög social kompetens och lätt för att samarbeta med andra. Du stöttar gärna kollegor, delger kunskap vidare och har en bra känsla för service. Samtidigt som du behöver ha en god teamkänsla är du en person som tycker om att arbeta självständigt. Andra viktiga egenskaper i rollen är stresstålighet, att ha förmåga att planera och prioritera ditt arbete, ett analytiskt tänkande och förmåga att fatta beslut. Arbetet förutsätter även att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du har god IT-kunskap. Vi lägger stor vikt vid dina personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl.
I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.
Varmt välkommen med din ansökan!
Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.