Byggnadsinspektör 

Arbetsbeskrivning

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge.  Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla. 



Smedjebackens kommun
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

Miljö och bygg
Vill du ha en nyckelroll i en kommun under en positiv utveckling och vill bidra till en hållbar samhällsbyggnad? Då kan detta vara en chans för dig!

Miljö- och byggavdelningen är en liten avdelning med tätt samarbete över gränserna. Att vara en del av oss innebär att vara en del i ett team som stöttar varandra och hjälps åt samt att ge en bra service till allmänheten och verksamhetsutövarna i vår kommun. 

Vi söker nu en byggnadsinspektör med erfarenhet av myndighetsutövning samt vana att arbeta i en kommunal förvaltning. I rollen ingår att fatta självständiga beslut i enlighet med gällande delegationer samt att förbereda och föredra ärenden i Miljö- och byggnadsnämnden.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som byggnadsinspektör innebär bland annat:
-  att hålla i tekniska samråd
-  genomföra arbetsplatsbesök
-  besluta om bygglov, startbesked och slutbesked
-  tillsyn enligt plan- och bygglagen
-  att delta i arbetet med att förbättra och utveckla processer, rutiner och arbetssättet i verksamheten tillsammans med kontorets övriga personal.

I rollen har du dagliga kontakter med kommunens invånare, byggherrar, kontrollansvariga, entreprenörer etc. Ditt uppdrag är även att i tidigt skede, inför ansökan om bygglov, finnas tillgänglig för rådgivning till allmänheten och alltid ge en god service, ett professionellt bemötande genom besök och telefonservice och våra digitala kanaler. Vi vill att det ska vara enkelt att söka bygglov som blir kompletta, korrekta och rättssäkra enligt gällande lagar och regler. 

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
Provanställning kan komma att tillämpas. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning bygg eller annan likvärdig utbildning som är relevant för uppdraget. Du har mycket goda kunskaper i plan- och bygglagen, boverkets byggregler samt byggnadstekniska kunskaper. Kunskaper om kommunal förvaltning är ett krav.

För att klara av uppdraget är det av vikt att du besitter goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift, då du dagligen dokumenterar och kommunicerar med näringsliv, allmänhet och kollegor. Det är meriterande om du behärskar andra språk.

Du känner dig motiverad av den digitala utvecklingen och arbetar obehindrat i digitala miljöer. Du har god datorvana och bra kunskaper i Office-paketet. Det är även meriterande om du arbetat i något ärendesystem anpassat för byggområdet. 

Då platsbesök och tillsynsbesök utförs i arbetet är B-körkort ett krav.

Vi kommer att genomföra intervjuer löpande under ansökningstiden.

Personliga egenskaper
Du har god administrativ förmåga och är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du kan utföra ditt arbete självständigt och du kan hantera ett flertal ärenden samtidigt. Vi ser även att du har servicekänsla och tycker om att kommunicera med andra, du har samarbetsförmåga och ett engagemang för ditt arbete. Du drivs av att bidra till helhetsupplevelsen i samhällsbyggnadsprocessen. Som person är du pedagogisk, noggrann och effektiv. I arbetet är du stresstålig och har en god förmåga att prioritera dina arbetsuppgifter. Du har ett proaktivt och rådgivande förhållningssätt och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du visar respekt för dem du möter i din yrkesroll och utgår från allas likas värde. 

Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värna om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande får mer än gärna stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter support. 

Kontaktinformation
Gunilla Skoog, Miljö- och byggchef, 0240-660150, gunilla.skoog@smedjebacken.se

Annelie Tjernström, Fackligt ombud Vision, 0240-660181, annelie.tjernstrom@smedjebacken.se

Arbetsplats
Malmgatan 14

777 31 Smedjebacken

Artiklar i detta ämnet

  1. Faran i fuktskadade hus

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Smedjebackens kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 augusti 2021
  • Ansök senast: 2 september 2021

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

18 november 2024

12 november 2024