OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Västra Mälardalens Myndighetsförbund
Västra Mälardalens Myndighetsförbund är ett kommunalförbund med Arboga och Kungsörs kommuner som medlemmar. Förbundets uppgifter är att utföra kommunernas uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet samt uppgifter inom plan- och bygglagens område. Förbundet ansvarar också för kommunernas energirådgivning.
Förbundets kontor är förlagt till Arboga i trevliga lokaler i Högskolecentrum, nära Arboga järnvägsstation. Arboga har goda pendlingsmöjligheter med tåg (25 min från Örebro, 30 min från Västerås och 25 min från Eskilstuna). Förbundets kontor har två enheter, miljö- och hälsoskyddsenheten och bygglovenheten samt en central administration. Totalt har förbundet 19 anställda och alla har egna kontor.
Tjänstens arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga lov- och anmälningsärenden samt utöva tillsyn enligt plan- och bygglagen. Du ansvarar för att handlägga ärenden från början till slut. Besluta om lov, hålla tekniska samråd, besluta om startbesked, utöva tillsyn, arbetsplatsbesök, hålla slutsamråd och utfärda slutbesked.
I arbetet ingår också att lämna råd och upplysningar. Arbetet är självständigt men du arbetar i nära samarbete med övriga på bygglovenheten. Detta för att ha samsyn samt uppnå en hög kvalitet med professionell och rättssäker handläggning. Du deltar i det interna kvalitets- och utvecklingsarbetet som kontinuerligt pågår för att förbättra rutiner och processer. Under hösten pågår ett utvecklingsarbete med att införa en digitaliserad bygglovprocess.
Kvalifikationer för tjänsten
Vi söker dig som är utbildad byggnadsingenjör eller som har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetat som byggnadsinspektör och har erfarenhet av bygglovprövning och tillsyn samt har goda kunskaper i plan- och bygglagen. Du är van att jobba i digitala miljöer.
Du har god samarbetsförmåga och är bra på att arbeta självständigt. Du kan planera, organisera och utföra arbetet på ett effektivt och rättssäkert sätt. Helhetstänk och förmåga att följa ett projekt från idéstadiet till slutförande är bra egenskaper.
Arbetet förutsätter att du har god förmåga att möta människor i olika situationer och kan formulera dig väl i både tal och skrift. Att arbeta som inspektör innebär många kontakter med verksamhetsutövare, myndigheter och allmänhet varför stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varaktighet och tillträde
Tills vidare. Tillträde januari 2022 eller enligt överenskommelse.
Övrigt
Vid all rekrytering tillämpar vi Arboga kommuns likabehandlingsplan.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.