Byggnadsinspektör

Byggnadsinspektör

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?



ARBETSUPPGIFTER
Hos oss får du möjlighet att på ett serviceinriktat, rättssäkert och skyndsamt sätt ansvara för ärenden genom hela prövningsprocessen när det gäller bygglov, anmälningar och tillsynsverksamhet enligt PBL. Du kommer att få handlägga ärenden från början till slut, det vill säga granska och bevilja bygglov, hålla tekniskt samråd, göra arbetsplatsbesök, hålla slutsamråd, samt utfärda start- och slutbesked. Även tillsyn, förhandsbesked och strandskyddsdispenser kan bli en del av dina arbetsuppgifter. Att lämna råd och upplysningar i byggfrågor är en viktig uppgift vilket innebär att du arbetar utåtriktat och har mycket kontakt med byggherrar. Arbetet bedrivs självständigt med stort eget ansvar och i samverkan med dina kollegor. Du fattar beslut enligt delegation.
Beroende av kompetens och intresse kan andra ansvarsområden vara aktuella.
Byggenheten är ett engagerat team som diskuterar och delar kunskap och erfarenheter med varandra för en hög kvalitet med rättssäkerhet och enhetlig tillämpning av PBL. Vi arbetar med ständiga förbättringar vilket innebär att du tillsammans med kollegor utvecklar och förbättra rutiner och processer som rör arbetet, både internt och mot våra medborgare.
För att hålla en hög kvalitet i arbetet är omvärldsbevakning, kompetensutveckling och deltagande i projekt självklara delar.

KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer - Krav
Vi söker dig som är utbildad byggnadsinspektör, civilingenjör bygg, byggnadsingenjör, arkitekt, byggnadsantikvarie eller jurist från universitet eller högskola, alternativt annan utbildningsbakgrund inom husbyggnadsteknik, samhällsbyggnad eller erfarenhet från byggbranschen som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig för arbetet.

Du har goda kunskaper i främst PBL, PBF, BBR och MB, och har en god förmåga till att sätta dig in i de olika regelverk vi har att följa. Du förväntas ha viss koll på vägledande domar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av bygglovsprövning, kommunala beslutsprocesser och/eller myndighetsutövning i allmänhet.

Kravet på korrekt formulerade beslut och tydliga motiveringar gör att du måste kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och i skrift.

Du har en god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet, och det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet ByggR.

B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tjänsten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som samarbetsförmåga, engagemang och förmåga att skapa förtroende genom sakligt bemötande. I rollen är det viktigt att du har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att tydligt förmedla information externt och internt. Då arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter är det av stor vikt att du är lyhörd för andras idéer, tydlig, pedagogisk och lösningsfokuserad.
Du är en servicemedveten person som sätter kunden i fokus genom ett professionellt bemötande och god kommunikation. Du ska ha lätt för att samarbeta med både arbetskamrater och kunder.
Du är duktig på att självständigt organisera och prioritera i ditt arbete.



1.01 Personlig mognad - Krav
Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv,
skiljer på det personliga och det professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen.

Utvärderas bäst genom vad kandidaten förmedlar i intervjusituationen och genom att intervjuaren tar ställning till kandidatens känslomässiga stabilitet, kandidatens förmåga att se sin roll i olika situationer och kandidatens förmåga att förhålla sig till och reflektera över saker på ett adekvat sätt.

4.1 Strukturerad - Krav
Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.

4.4 Specialistkunskap - Krav
Förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra. Underhåller kontinuerligt sin specialistkunskap. Är en kunskapsresurs för andra.

1.05 Självgående - Krav
Tar ansvar för sin uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina processer vidare.

2.7 Serviceinriktad - Krav
Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.

2.1 Samarbetsförmåga - Krav
Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

2.6 Lojal - Krav
Uttrycker en positiv attityd till sitt arbete, verksamheten och/eller organisationen. Handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer. Tar upp kritik endast i de korrekta sammanhangen eller direkt med berörda parter eller överordnad.

4.2 Kvalitetsmedveten - Meriterande
Är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa.

1.07 Stabil - Meriterande
Är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer eller pressade situationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

2.5 Pedagogisk insikt - Meriterande
Har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jessica Eriksson
0226-64 50 83
Rune Olsson
0226-64 50 19
Anders Friberg (från v. 32)

Jan Ericsson (från v.32)
0226-64 53 38
Jessica Eriksson (från v. 34)
0226-64 50 83
Resultatenhetschef Mikael Jansson
0226/645039
Personalchef Jan Ericsson
0226-64 53 38
kommundirektör Anders Friberg
0226-645002
Säkerhetssamordnare Yngve Mattiasson
0226-645117
Näringslivssekreterare Lars Enoksson
0226-645008

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommunkoncern
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 oktober 2022
  • Ansök senast: 8 november 2022

Besöksadress

Corneliusgatan 16 77481 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


Vikariat byggnadsinspektör till Nyköpings Kommun

Vikariat byggnadsinspektör till Nyköpings Kommun

19 december 2024

12 november 2024