OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Miljö-, bygg och räddningsförvaltningen är organisatoriskt en egen förvaltning. Nämnden för miljö-, bygg- och räddningsfrågor är en myndighetsnämnd. Enheten handlägger bygglov, utför tillsyn enligt bl.a. LBE och LSO samt jobbar med frågor inom miljöbalkens och livsmedelslagstiftningens områden.
Gällivare kommun är arbetsplatsen för dig som strävar efter personlig utveckling och samtidigt ha chansen att göra skillnad för dem som bor och verkar här. Nu pågår samhällsomvandlingen d.v.s. flytt av Malmberget till det nya Gällivare med många pågående projekt, stora som små. Arbetstiderna är förlagda till kontorstid med en generös möjlighet till flextid anpassad för våra anställdas behov. Friskvårdstimme, trivselpeng och generös tillgång till bad och gymträning är några delar av personalens förmåner.
Arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Dina arbetsuppgifter omfattar primärt handläggning av bygglov, förhandsbesked och rivningslov. Vi fattar egna delegationsbeslut och upprättar beslutsunderlag till byggnadsnämnden. Vi hanterar ärenden hela vägen från att ansökan kommer in, till beslut om bygglov, från tekniska samråd till arbetsplatsbesök, slutsamråd och beslut om slutbesked så att byggnationen får tas i bruk. I arbetsuppgifterna ingår även handläggning av obligatorisk ventilationskontroll och hissar samt övrig tillsyn inom plan- och bygglagstiftningens arbetsområde.
Kvalifikationer
För att lyckas i din roll som byggnadsinspektör behöver du trivas både med att arbeta självständigt och i team. Du bör vara service- och utvecklingsorienterad. Du bör ha en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Ett gott omdöme och beslutsförmåga är andra viktiga egenskaper i rollen som byggnadsinspektör.
Utbildning inom byggteknik samt goda kunskaper inom plan- och bygglagen, boverkets byggregler och förvaltningslagen är till fördel såväl som juridiska kunskaper. Erfarenhet av diarieföring samt hantering av allmänna handlingar och arkivering är meriterande. Du ska ha datorvana eftersom den största delen av granskningen och uppföljning av bygglov sker via olika dataprogram.
Tjänsten ställer krav på att du är noggrann och har en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. En väsentlig del av verksamheten består av kontakter och information till allmänheten. Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.
B-körkort är ett krav.
Arbetstid/Varaktighet Tillsvidareanställning. Provanställning kan bli aktuell.
Tillträde Enligt överenskommelse
Lön Vi tillämpar individuell lönesättning. Lämna gärna löneanspråk i din ansökan.
Upplysningar
Är du intresserad eller har frågor om tjänsten kontakta tf. avdelningschef Helena Olofsson, tfn 0970-81 81 87
Fackliga företrädare: Vision, tfn 0970-818 000
Till din ansökan vill vi ha med en CV. Vid begäran lämnas originalhandlingar.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och önskar ingen rekryteringshjälp.