OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun har vi önskad sysselsättningsgrad och rökfri arbetstid.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och ambition att utvecklas.
Stadsbyggnadskontoret är kommunens och byggnadsnämndens verkställande organ för planering, MBK- verksamhet och uppföljning av all fysisk verksamhet som berör markanvändning och byggande i kommunen. Kontoret är indelat i fem avdelningar; plan, bygg, administration, mät/GIS/Geodata samt lantmäteri. Avdelningarna leds av en avdelningschef, vilka i sin tur utgör kontorets ledningsgrupp.
Ca 40 personer jobbar på stadsbyggnadskontoret. En bra arbetsmiljö och delaktighet för alla är en självklarhet för oss. Att värna om våra medarbetare och ge bra service har prioritet i vår vardag.
Stadsbyggnadskontorets byggavdelning består av sex medarbetare med olika kompetenser. Avdelningen arbetar med handläggning av bygglov, anmälan, förhandsbesked, strandskyddsdispenser samt tillsyn enligt plan- och bygglagen. Vi ansvarar även för rådgivning till allmänhet och andra förvaltningar inom gällande lagstiftning byggnadsteknik och arkitektur. Vi söker dig som är samarbetsinriktad, engagerad, kvalitets- och resultatmedveten samt kan arbeta kreativt och självständigt med dessa frågor.
Stadsbyggnadskontoret söker två tjänster. En byggnadsinspektör samt ett vikariat som bygglovshandläggare som vill arbeta med varierande uppgifter inom områdena anmälan, bygglov, samråd, rådgivning samt tillsyn.
Arbetsuppgifter
Du kommer att självständigt arbeta med handläggning av bygglov, anmälan enligt plan- och bygglagen, hålla tekniska samråd, hålla arbetsplatsbesök, ge start- och slutbesked, hantera tillsynsärenden och andra på kontoret förekommande arbetsuppgifter. Du kommer också att vara rådgivande till allmänheten i frågor kring gällande lagstiftning. Våra handläggare är föredragande i egna ärenden på byggnadsnämndens sammanträden. Vi samarbetar även med Östra Göinge kommun vilket innebär att viss ärendehantering åt deras miljö- och byggförvaltning kan förekomma.
Kvalifikationskrav
Du har högskoleexamen från ingenjörsutbildning inom bygg, slutförd bygglovshandläggarutbildning eller annan därmed jämförbar utbildning eller yrkeserfarenhet. Du ska helst ha flerårig erfarenhet av arbete som inspektör/handläggare. Tjänsterna kräver goda kunskaper om plan- och bygglagen, plan- och byggförordningen och Boverkets byggregler. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska ha god datorvana och gärna erfarenhet av arbete med vårt ärendehanteringssystem ByggR. Som byggnadsinspektör och bygglovshandläggare arbetar du självständigt med handläggning av bland annat anmälan, bygg-, mark- och rivningslov samt tillsyn. Du är föredragande i byggnadsnämnden för dina ärenden. Arbetet innebär att du kommer att har mycket kontakt med byggherrar/exploatörer, konsulter, politiker och allmänheten.
Dina personliga egenskaper är av avgörande betydelse. Du ska både kunna bidra positivt i grupp samt självständigt arbeta med egna ärenden.
Vi söker dig som är samarbetsinriktad, engagerad, kvalitets- och resultatmedveten samt kan arbeta kreativt och självständigt med dessa frågor. Vi lägger stor vikt vid att du har ett gott bemötande, att du är serviceinriktad, noggrann och pedagogisk.
Tjänsten som byggnadsinspektör är en tillsvidareanställning på heltid och tjänsten som bygglovshandläggare är ett vikariat på heltid under perioden 2016-09-01 till 2017-02-28, eventuellt med möjlighet till förlängning. Båda tjänsterna är tillträde 2016-09-01 eller enligt överenskommelse. Placering i Stadshuset i centrala Hässleholm med närhet till både buss- och tågstation. B-körkort erfordras.
Har du frågor kring tjänsten kontakta gärna: Robert Samuelsson, avdelningschef för byggavdelningen, Jan Karlsson, förvaltningschef samt fackliga företrädare nås via kommunens växel 0451-26 70 00.
Sista ansökningsdag är 2016-08-29. Ansök nedan via länk med CV och personligt brev.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Uno Nilsson
0709-71 70 81
Rektor Paul Szabó
0451-26 84 46
Kanslichef Maj-Inger Carlsson
0451-26 83 43
Kommunarkivarie Emilia Odhner
0451-26 83 65
Gruppchef Jan-Olof Andersson
0451-26 74 57
Enhetschef Marie Olsson Taxén
0451 26 88 74
Facklig representant SSR Camilla Gudmundsson
0451-26 76 23
Rektor Ingrid Landén
0451-26 79 02
Rektor Carola Krantz
0451-268468
Rektor Annika Persson
0451-26 78 70