Byggnadsinspektör till bygg- och miljöavdelninge

Arbetsbeskrivning

I Krokoms kommun är naturen omväxlande från vildmark med skogar och fjäll till tusenåriga odlings- och kulturbygder. Här finns möjligheterna och vidderna för den som behöver utrymme, både fysiskt som andligt.

Hur vi använder mark och vatten påverkar både vår miljö och hela samhällets utveckling. Det som byggs finns kvar under lång tid och berör ofta många människor. Därför ställer samhället vissa krav på det som byggs. Stadsmiljön och vårt boende är viktigt för oss alla. Om någon vill bygga nytt, bygga om eller bygga till får det inte motverka gemensamma eller allmänna intressen. Det får inte medföra fara eller betydande problem för omgivningen. Därför finns det grundläggande krav när vi ska bygga nytt eller använda marken på ett nytt sätt. Vi som arbetar på bygg- och miljöavdelningen har bland annat som uppgift att kontrollera att kraven följs, men även att hjälpa våra medborgare att följa de krav som ställs.

En av våra medarbetare har gått vidare till andra arbetsuppgifter inom vår organisation och därför söker vi en byggnadsinspektör.

Arbetsuppgifter
Bygg- och miljöavdelningen i Krokom kommun söker en kvalificerad byggnadsinspektör. Arbetsuppgifterna består i första hand av handläggning av bygglov- och anmälningsärenden vilket innebär att du har många kontakter med enskilda, konsulter och allmänhet. I arbetsuppgifterna ingår även tillsyn enligt plan- och bygglagen, att ge råd och information till allmänhet och enskilda samt att föredra ärenden i bygg- och miljönämnden.

Inom avdelningen arbetar idag tre byggnadsinspektörer, fyra miljö- och hälsoskyddsinspektörer, två assistenter och en chef.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ingenjörsutbildning med bygginriktning eller annan likvärdig utbildning. Du har god insikt i plan- och bygglagen samt övrig lagstiftning som styr handläggningen inom kommunal verksamhet.

För att du ska trivas hos oss känner du engagemang inför arbetsuppgifterna och har en vilja att utveckla dig själv och dina arbetsuppgifter, du bör ha lätt för att samarbeta, men även ha förmåga att arbeta självständigt. Du har god datavana och lätt för att hantera administrativa system. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Eftersom du har mycket kontakt med människor och fattar beslut som påverkar både den enskilde och allmänheten så bör du kunna kommunicera på ett pedagogisk och sakligt sätt. Du bör i myndighetsrollen ha förmåga att skapa förtroende genom att ha ett korrekt och empatiskt bemötande och vara medveten och vikten av god service. Erfarenhet från liknande arbete är meriterande.

Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN KROKOM
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Tillträde snarast eller enligt överenskommelse
  • Publicerat: 17 januari 2014

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


27 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

22 november 2024