OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den 1 april 2016 bildades Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd med gemensam förvaltning för kommunerna Hofors, Ockelbo och Sandviken med säte i Sandviken. Som medarbetare i Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning arbetar för en långsiktigt hållbar och god livsmiljö för invånarna i den tre kommunerna med sammanlagt 53 000 invånare.
Plan-och byggenheten ansvarar för bygglovshandläggning, detaljplanering, översiktsplanering och trafikplanering inom Hofors kommun, Ockelbo kommun och Sandvikens kommun. Du kommer att vara del av en trivsam arbetsgrupp med ca 15 medarbetare som har goda kunskaper inom enhetens olika ansvarsområden.
ARBETSUPPGIFTER
Som byggnadsinspektör/bygglovhandläggare är du delaktig i att utveckla den byggda miljön. Arbetet är självständigt och beslutsfattandet sker i huvudsak på delegation och utifrån gällande lagstiftning.
I rollen som byggnadsinspektör/bygglovhandläggare ingår arbetsuppgifter inom plan- och bygglagens område. I huvudsak innebär det att handlägga och fatta beslut om bygglov, anmälan, startbesked, tekniskt samråd och slutsamråd. Vidare ingår att förbereda beslutsunderlag till samhällsbyggnadsnämnden samt bedriva tillsyn i enlighet med plan- och bygglagen.
Du kommer att arbeta självständigt med handläggning av ärenden och det innefattar bland annat granskning av inkomna handlingar. I rollen ingår mycket kontakter med kommunens olika invånare och företag. Du förväntas också delta i kontorets utvecklings- och förbättringsarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är intresserad av byggnader och byggnation i vid mening eftersom vårt arbetsfält spänner över mycket varierande uppgifter. Du har en för arbetsområdet relevant högskoleutbildning eller motsvarande kompetens. Erfarenhet från liknande arbetsuppgifter ses som meriterande. Du ska ha mycket god kunskap om plan- och bygglagen och god kunskap om miljöbalken.
Du kommunicerar tydligt, enkelt och effektivt. Du är entusiastisk och positiv även i tuffa situationer. Prioriterar service och anpassar ditt beteende för att skapa kundnöjdhet. Hanterar komplexa situationer självständigt och effektivt. Tar initiativ inom och utanför eget ansvarsområde i syfte att nå resultat.
Du tycker om att jobba i team, men trivs samtidigt med att driva egna projekt. Detta kräver givetvis att du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift eftersom du kommer att delta i sammanträden, hålla presentationer och möta medborgare och byggherrar. Giltigt B-körkort är ett krav.
I arbetsuppgifterna ingår kontakter med allmänheten, entreprenörer, konsulter och andra myndigheter. Myndighetsutövning, rådgivning, information till allmänheten och intern service kräver förutom sakkunskap, även att du har god samarbetsförmåga.
Vi söker dig som:
- är en byggnadsinspektör, bygglovhandläggare eller bygglovarkitekt, gärna med universitets eller högskoleutbildning, alternativt har du tillgodogjort dig motsvarande kunskap genom yrkeslivserfarenhet.
- har erfarenhet från handläggning av bygglov/anmälan och kan arbeta självständigt och i grupp med övriga medarbetare.
- har kunskaper i plan- och bygglagen samt kännedom om byggteknik.
- har en god IT-kompetens och erfarenhet från att arbeta i ärendehanteringssystem.
- har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
- är kvalitetsmedveten, ordningsam, noggrann och har en utvecklad förmåga av att planera, organisera och strukturera ditt arbete.
- är kundorienterad, har social kompetens, kan lyssna och på ett tydligt sätt kommunicera sakfrågor, för att säkerställa att budskapet går fram till berörda parter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och social kompetens.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och
möjliggöra god kommunikation med våra sökande, ber vi dig att
ansöka digitalt via extern webbplats hos www.offentligajobb.se.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Anna Bredberg
026-24 17 71
Miljöinspektör Anna Östlund
026-24 17 38
Förvaltningschef Maria Wikström
026-24 03 77
Plan- och byggchef Anna Tengqvist
026-24 21 06
Byggnadsinspektör/TF Enhetschef Matti Lappi
026-24 13 78
Miljösamordnare Sandra Söderqvist
026-241448
Miljöinspektör Ylva Andersson
026-242485
Stadsingenjör Yvonne Mickels
026-24 11 53
Mätlagschef Roger Spring
026-24 01 79
Miljöinspektör Maria Eklöv
026-240496