OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Askersunds kommun ligger vid norra Vätterns skärgård. Vår vision är att med fina miljöer och rik kultur vara ett hållbart val för människor med krav på livskvalitet. Vi vill erbjuda dig ett meningsfullt arbete med goda villkor där du är delaktig i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över det du gör. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar trivsel på arbetsplatsen och bra resultat. Kommunens ledord är lust, mod och engagemang!
Askersunds, Laxå och Lekebergs kommuner samverkar kring uppgifter inom plan- byggnadsväsendet. Samverkan sker genom en gemensam nämnd, Sydnärkes byggnämnd. Sydnärkes byggförvaltning arbetar på uppdrag av Sydnärkes byggnämnd och ansvarar för att lagar som rör plan- och byggfrågor efterlevs i Askersund, Laxå och Lekebergs kommun.
Sydnärkes Byggförvaltning söker en ny medarbetare. Vi söker en byggnadsinspektör/bygglovshandläggare för att ytterligare förstärka vår förvaltning som för närvarande består av 13 medarbetare.
Läs mer om Sydnärkes byggförvaltning, våra uppdrag, på www.sydnarkebygg.se.
ARBETSUPPGIFTER
Som byggnadsinspektör/bygglovshandläggare har du mycket kontakter med allmänheten och byggföretag. Därför är det viktigt att vår nya medarbetare är serviceinriktad, noggrann, pedagogisk och utåtriktad.
Arbetsuppgifterna innefattar:
-Handläggning av bygglovsärenden m.m. från teknisk synpunkt och tillsyn av byggandet.
-Handläggning och information av frågor om olovligt byggande.
-Bevaka kvalitetssäkring för samhällets krav på byggande och hålla tekniska samrådsmöten.
-Granska och följa upp kontrollplaner och utöva tillsyn på byggarbetsplatser.
-Rådgivning och service inom kommunen och till allmänheten i byggnadstekniska frågor.
Som medarbetare är det viktigt att du bidrar till ett positivt arbetsklimat samt bidrar till förvaltningens utvecklingsarbete.
Vi ser gärna att våra medarbetare speglar samhällets mångfald. Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Du har byggnadsingenjörsutbildning eller annan för arbetet lämplig utbildning och erfarenhet av arbetet med att handlägga och följa upp bygglovsärenden.
Vi vill att du:
- har goda kunskaper om nya plan- och bygglagen (PBL), plan- och byggförordningen (PBF) samt Boverkets byggregler (BBR 21).
- är serviceinriktad, noggrann, pedagogisk, utåtriktad.
- har datorvana, erfarenhet inom ByggR är meriterande.
- har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt fästes vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav. Tillgång till egen bil är önskvärt.
Meriterande
- har genomgått kurser som kvalitetsansvarig/kontrollansvarig, s.k. KA-utbildning.
- erfarenhet från husbyggnad/konstruktion.
- erfarenhet från kommunalt arbete eller annan myndighetsutövning. Sökanden ska ha erfarenhet i bygglovshantering.
ÖVRIGT
Observera! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Askersunds kommun, och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt. Vi väljer själva var och hur vi annonserar!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Engman
0583-820 59
Fackliga företrädare
0583-81000
Enhetschef Peter Engman
0583-820 59
nås via kommunens växel Fackliga företrädare
0583-81000
Gata/park-chef Bo Lindh
0583-81058
Enhetschef, VA-verk Sonny Larsson
0583-810 59
Teknisk chef Mårten Eriksson
0583-81044
Förvaltningschef Ove Sahl
0583-820 51
Enhetschef/fastighetsförvaltare Göran Berger
0583-81084
Planarkitekt Ulrika Åberg
0583-820 54