OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Markaryds kommun är en naturnära och välskött, småländsk gränsbygd, här växer och utvecklas människor och företag i en kreativ och hållbar miljö.
Vårt uppdrag är att skapa goda förutsättningar för alla medborgare, besökare och näringsidkare i vår kommun. Samverkan med den ideella sektorn och näringslivet är således en viktig del av vårt utvecklingsarbete.
Som arbetsgivare vill vi se och ta vara på möjligheter. Det skapar potential att bygga och utveckla kommunen tillsammans, för det är just tillsammans som vi gör varandra bättre. Engagemang, tillit, tillsammans – det är vår värdegrund och den tar vi på stort allvar. Hos oss finner du kompetenta och engagerade kollegor och chefer. Som vår medarbetare tror vi på dig, stöttar dig i ditt uppdrag och välkomnar dig att bli en del av en positiv gemenskap.
Miljö- och byggenheten
Miljö- och byggenheten i Markaryds kommun behöver nu förstärkas med en byggnadsinspektör/bygglovshandläggare för arbete med tillsyn och handläggning av ärenden inom plan- och bygglagens område. Vi söker dig som vill jobba i en aktiv och utvecklingsinriktad grupp.
På miljö- och byggenheten arbetar det idag bygglovshandläggare, byggnadsingenjör, planarkitekt, administratörer och miljö- och hälsoskyddsinspektörer. Miljö- och byggenheten består idag av en personalstyrka på 12 personer och ingår i kommunens tekniska förvaltning och lyder under miljö- och byggnadsnämnden. Hos oss möter du kompetenta kollegor, engagerade chefer samt en positiv och välkomnande stämning. Det finns en tro på dig som medarbetare och du kommer att få stöttning i ditt uppdrag. På vår enhet är gemenskapen viktigt och att vi har roligt tillsammans när vi utvecklar verksamheten.
Arbetsuppgifterna
Som byggnadsinspektör handlägger och bevakar du att de tekniska egenskapskraven blir uppfyllda i bygglovs- och anmälansärenden i enlighet med plan- och bygglagen.
Du ska leda tekniskt samråd, besluta om kontrollplaner, göra arbetsplatsbesök, fatta beslut om startbesked, hålla slutsamråd och ge slutbesked.
Tjänsten omfattar även bygglovshandläggning och tillsynsärenden. Hos oss arbetar du med alla typer av ärenden vilket ger en stor variation av arbetsuppgifter. I tillsynen ingår handläggning av ärenden såsom olovligt byggande, ovårdade tomter och/eller fastigheter samt tillgänglighet. Du fattar egna delegationsbeslut, förbereder beslutsunderlag och föredrar ärenden till miljö- och byggnadsnämnden. Arbetet är mycket utåtriktat och i tjänsten ingår information och rådgivning till allmänheten, företag, byggherrar och förtroendevalda. Våra kunder är allt från förstagångsbyggare till erfarna större byggherrar och projekten är allt från småhus till uppförande av flerbostadshus och industribyggnader.
Rollen som inspektör innebär att du träffar många människor och ställs inför många frågor och problem som ska lösas. Du behöver ha förmågan att förklara komplexa sammanhang på ett enkelt och förståeligt sätt. Du kommer själv att hålla i olika typer av möten där det krävs att du kan svara och leda processen. Att vilja hjälpa till och vara inlyssnande ser vi som en viktig egenskap för att lyckas i arbetet.
Kvalifikationer
Vi ser att du har en examen som bygglovshandläggare, byggnadsinspektör eller en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Några års erfarenhet som bygglovsinspektör inom myndighetsutövning, främst inom bygglov, är meriterande liksom övrig arbetslivserfarenhet från byggsektorn. En god kunskap inom relevant lagstiftning så som plan- och bygglagen och byggförordningar är nödvändigt för att inneha tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen som byggnadsinspektör- och tillsynshandläggare behöver du vara serviceinriktad, ansvarstagande, strukturerad, självgående, stresstålig, uthållig och ha en förmåga att visa omdöme vid agerande och beslut.
Som person är du lyhörd och kan kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du är noggrann och medveten om gällande lagstiftning och är noga med att leva upp till denna. En väsentlig del av verksamheten består av kontakter och information till allmänheten. Det är därför viktigt att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, är duktig på att kommunicera och informera på ett tydligt, enkelt och korrekt sätt i både tal och skrift.
Vi handlägger inkommande ärenden digitalt, du behöver därför ha god datorvana och lätt för att lära dig nya datasystem. Meriterande är om du arbetat i ByggR. B-Körkort är ett krav för tjänsten, då platsbesök är en del av arbetet.
Vad erbjuder vi?
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid eller enligt önskemål med tillträde snarast.
Sista ansökningsdag är 2022-08-21. Varmt välkommen med din ansökan!