OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som Byggskadereglerare hos oss blir du del av ett kundägt bolag som arbetar för att skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Vi finns här, nära och lokala för våra kunder när de behöver oss, vill du vara med?
Byggskadegruppen består idag av elva medarbetare som ansvarar för skadereglering inom egendomsområdet, främst mot privata hem men även mot fastighetsbolag och företag. Som byggskadereglerare hos oss på Länsförsäkringar Östgöta arbetar du med att hålla i hela
skaderegleringsprocessen, från det att skadeanmälan görs till dess att ersättningen har betalats ut. Med kundens bästa för ögonen är det din och dina kollegors uppgift att utveckla och effektivisera vår skadereglering.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att
Ta emot skadeanmälan
Att fastställa orsaken till och omfattningen av skadan
Att tydligt och hjälpsamt informera om och hur försäkringen gäller
Vidare bedömer du reparationskostnaderna och fastställer vilken ersättning som ska betalas ut.
Du handlägger såväl större som mindre skador och i rollen ger du teknisk rådgivning och genomför ibland även besiktning av olika typer av byggnadsskador. Huvuddelen av arbetet sker inne på kontoret och innebär mycket kontakt via telefon med kunder, besiktningsmän, byggentreprenörer samt kalkylbearbetning och administrativt arbete. Tjänsten innebär mycket eget ansvar då du själv utreder och tar beslut i ersättningsfrågor utifrån försäkringsvillkor, praxis och gällande lagstiftning. Till din hjälp har du dina kollegor i gruppen som alltid stöttar och hjälper varandra.
Det är ett fåtal skador som du gör en platsbesiktning på och i princip all skaderegleringen sker över telefon eller i digitala kanaler, i grunden är det en innetekniker tjänst.
Din bakgrund och erfarenheter
Vi söker dig med praktisk erfarenhet från byggbranschen, och gärna med byggteknisk utbildning, utbildning i skadereglering och försäkring får du hos oss. I denna roll ska du se dator och telefon som ett naturligt arbetsverktyg.
Har du kunskap om MEPS (ett process- och kalkyleringsstöd) och erfarenhet från skadereglering/försäkringsbranschen så är det meriterande.
Vem är du?
Vi söker dig som är noggrann, målmedveten och har ett stort kundfokus. I arbetet möter du människor i svåra situationer och det är viktigt att du är förtroendeingivande, trygg och tydlig i ditt bemötande.
För att trivas i rollen krävs att du:
Trivs med ett högt arbetstempo
Tycker om att lösa problem
Är serviceinriktad
Har lätt för att fatta beslut
Då arbetet innebär mycket kundkommunikation ställs stora krav på gott bemötande och att du kan uttrycka dig enkelt på svenska och engelska i både tal och skrift. Har du språkkunskaper utöver svenska och engelska är detta något vi värdesätter. Du är en lagspelare som delar med dig av kunskap och bidrar till gemenskap och en arebtsplats där vi alla kan trivas. Vi verkar på en marknad som ständigt utvecklas och detta kräver att du som person är anpassningsbar, självständig och har ett positivt förhållningssätt till förändringar och nya arbetssätt.
Mer information
Placering är i centrala Linköping, Eventuellt finns även möjlighet att arbeta från vårt kontor i centrala Norrköping.
Du ansöker enkelt genom att svara på några urvalsfrågor och bifoga CV. Vår rekryteringsprocess utgår ifrån ett fördomsfritt och kompetensbaserat arbetssätt och därför rekryterar vi utan personligt brev och med urvalsfrågor och tester tidigt i processen. Vi tror att det är en process som passar dig som kandidat, då vi gör en rättvis bedömning av dina kompetenser. Efter att du sökt genom att svara på urvalsfrågorna kommer du att få en testinbjudan skickad till dig om du stämmer in på det vi söker. Testerna är två arbetspsykologiska tester. Därefter intervjuar vi de som matchar kompetensprofilen bäst.
Vill du veta mer kontakta Gruppchef Therese Rinaldo 013-29 06 54, har du frågor kring rekryteringsprocessen kontakta HR-Partner Elin Wigert 013- 29 07 88. Facklig kontaktperson, Forena, är Maria Fredén 013- 29 06 02.