Case Manager

Arbetsbeskrivning

Ansvara för samordnade stödinsatser till personer med allvarlig psykisk sjukdom/störningar i kombination med missbruk/beroende. Heltids tillsvidareanställning, under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Case Manager är ingen formell tjänstetitel. Sådan fastställs vid anställning utifrån den sökandes formella kompetens/utbildning. I Norrköpings kommun arbetar socialkontoret tillsammans med vård- och omsorgskontoret med att förbättra behandling och stödinsatser för personer med allvarlig psykisk sjukdom/störningar i kombination med missbruk/beroende. Samverkan sker med övriga kommuner i den östra länsdelen och landstingets beroendevård och psykiatri utifrån ett samverkansavtal. Grundkonceptet för samverkan är ACT-modellen (Assertive Community Treatment) som innebär att arbetet bedrivs i ett multidisciplinärt team. De olika delarna i uppdraget för Case Managers är: oSamordna vårdplaneringsprocessen så att klienten får del av samtidiga insatser på olika livsområden. Ge underlag till utredningar och beslut till dem som har det formella ansvaret för beslut. oSöka upp klienter och vara en länk till de vård och stödinsatser som behövs. oSjälva vara en del av stödet eller vården tillsammans med andra utifrån en vårdplan med tydlig arbetsfördelning. oDelta i utvecklingsarbete. Målen för insatserna är förbättring av klientens livssituation, funktionsförmåga och livskvalitet Inom socialkontorets vuxenenhet finns 3 case managers anställda sedan 1 mars 2008. En av tjänsterna är nu vakant sedan en medarbetare gått i pension. Kvalifikationer Utbildningsbakgrund Vi ser helst att du har en beteendevetenskaplig grundutbildning på högskolenivå. Du kan vara socionom, socialpedagog, beteendevetare, sjuksköterska eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är viktigt att du har kunskaper som är adekvata för tjänsten. Formell kompetens kommer att vägas in i bedömningen tillsammans med erfarenhet, personlighet, färdigheter och förmågor. För att komplettera övrig personal är specialiserade kunskaper inom beroendevård meriterande. Deltagande i spetskompetensutbildning "integrerad behandling", anordnad av Miltonprojektet i Norrköping under 2006-2007 är meriterande. Erfarenhet Mångårig erfarenhet av missbruks-/beroendevård och psykiatriarbete är en förutsättning. Ett stort kontaktnät inom de berörda myndigheterna är önskvärt. Personlighet, färdigheter och förmågor Det krävs att du har personlig mognad, är trygg stabil och har självinsikt. Absoluta krav är också god samarbetsförmåga samt förmåga att strukturera, organisera och planera. Du skapar och underhåller goda relationer, styrs av etik och värderingar och bemöter alla människor du möter med respekt. God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är en förutsättning för tjänsten. En mångfald avseende kön, ålder, etnisk bakgrund eftersträvas

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialkontoret
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 5 januari 2010
  • Ansök senast: 22 januari 2010

Postadress

Börstorpsgatan 3
TÖREBODA, 54531

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010