OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som spindeln i nätet?
Hos oss kommer du får vara med och utveckla missbruksvården och vara en viktig del av ett team som arbetar med myndighetsutövning och behandling.
Som Case Manager blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning.
Enheten kommer under ett år, med hjälp av statliga medel, arbeta mer förebyggande och uppsökande genom en Case Manager. Vi söker nu dig som vill vara med i detta arbetet som en del av vårt fortsatta utvecklings- och förbättringsarbete inom enheten. Vuxenenheten bildades i Lerum under 2019 och har sedan dess skapat en grundstruktur och utvecklat arbetsmetoder för både socialsekreterare och behandlare. Det arbetet har visat goda resultat både i Medarbetarenkäten och i Brukarenkäten. Enheten består av drivna medarbetare med vilja att förändra för medborgarna i Lerum till det bättre.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att praktiskt arbeta förebyggande och uppsökande samt erbjuda servicesamtal om fem samtal där även anhörigstöd ingår för målgruppen. Kartlägga beredskap till förändring hos den enskilde i samarbete med vår beroendemottagning. Du kommer även ansvara för vår öppna mottagning gällande alkohol- och drogtester.
I rollen som Case Manager kommer du vara enhetens representant i den socialmedicinska mottagning som planeras skapas under året. En samverkan med primärvården för att gemensamt kartlägga behoven hos den enskilde tillsammans med en sjuksköterska. Din roll i den socialmedicinska mottagningen blir att kartlägga klientens psykosociala situation och missbruk/beroende. Identifiera eventuella behov av insatser från socialtjänsten och andra kommunala verksamheter. Kontakta socialsekreterare vid behov av ansökan om insatser t.ex. behandling för beroendet, boendestöd eller behov av daglig sysselsättning.
Du kommer att ingå i Vuxenenheten som består av fem socialsekreterare, tre behandlare i öppenvård, en förste socialsekreterare samt enhetschef.
Vi ger dig en individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver; oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Utöver det dagliga stödet du får av förste socialsekreterare kommer du tillsammans med dina kollegor att erhålla metod, metodutveckling och extern processhandledning.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha socionomexamen och erfarenhet av arbete inom Vuxenenhet och målgruppen. Du uttrycker dig väl i svenska och engelska, både i tal och i skrift och ser metodutveckling som en viktig del av arbetet. Du har också förmåga att utifrån uppdrag arbeta självständigt och fatta egna beslut, reflektera och driva processer framåt. Körkort är ett krav. Kunskaper i verksamhetssystemet, Treserva efterfrågas. Ser helst att du har erfarenhet och kunskaper om strukturerade metoder så som Återfallsprevention (ÅP), Motiverande samtal (MI) och Motivationshöjande behandling (MET).
Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst och vi ska behandla alla vi möter med respekt för deras situation och integritet. Du är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med andra i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo men även förmåga att arbeta självständigt. Du behöver vara noggrann och stresstålig men också ha förmåga att snabbt skifta fokus vid behov. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med våra brukare och gentemot kollegor och samverkanspartners.
Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla.
Vi tillämpar årsarbetstid, vilket innebär att det finns vissa möjligheter till flexibilitet för både arbetsgivare och dig som medarbetare när det gäller arbetstidsförläggning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Visstidsanställning under 1 år med eventuell möjlighet till förlängning.
Intervjuer kommer hållas löpande.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.