OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi står inför spännande utmaningar med ett växande stadsdelsområde och verksamheter som utvecklas. Den 1 juli 2020 bildades en ny gemensam stadsdelsförvaltning för Älvsjö och Hägersten-Liljeholmen; Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning.
Vi på stadsdelsförvaltningen tillhandahåller invånarna stöd och service inom bland annat förskola, social omsorg och äldreomsorg. Vill du också ha ett av Sveriges viktigaste jobb? Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utvecklas med oss!
Arbetsplatsbeskrivning
Verksamhetsområdena ekonomiskt bistånd, beroendefrågor och arbetsmarknad är, sedan 2019-03-01 samorganiserade i en gemensam enhet.
Enheten leds av en enhetschef som tillsammans med 5 biträdande enhetschefer och en metodutvecklare utgör enhetens ledningsgrupp.
Enheten har sedan 2020-07-01 sin, gemensamma, lokal i förvaltningshuset på Telefonvägen 30. Vår målgrupp är personer över 20 år med beroendeproblematik, inte sällan i kombination med psykisk ohälsa och hemlöshet. Arbetsgruppen består av 8 socialsekreterare och 8 behandlingsassistenter/case managers, totalt 16 medarbetare.
En av våra medarbetare inom beroendedelen ska nu gå vidare i form av andra arbetsuppgifter. Hos oss får du arbeta självständigt med stöd från en biträdande enhetschef och kollegor. Vi kännetecknas av höga ambitioner, god trivsel och ett stort intresse för utveckling. Vi eftersträvar ett gott och tydligt samarbete mellan socialsekreterare och utförare. Stödteamet har sedan 2020-11-01 en gruppledare som närmaste operativa stöd.
Vårt gemensamma mål är att hitta verksamma redskap i syfte att bidra till förändring på hemmaplan för våra klienter. Vi eftersträvar även att prioritera hemmaplanslösningar i första hand. Vi erbjuder ett spännande och meningsfullt jobb där dina insatser kan göra stor skillnad i ett förändringsarbete som syftar till att hjälpa våra klienter till ökad livskvalité och självständighet. Inom enheten finns egna öppenvårdsbehandlare som arbetar med MI, Återfallsprevention och CRA.
Vi har både intern och extern handledning.
Arbetsbeskrivning
Som kombinerad CM/arbetscoach är du en del av stödteamet på en dynamisk enhet som stödjer personer med beroende och samsjuklighet. Du kommer erbjuda ett flexibelt stöd till personer som riskerar att förlora sitt hem på grund av substansmissbruk alternativt är i behov av träning, stöd samt motivationsarbete (MI) för att klara av att bibehålla drogfrihet/nykterhet och arbeta mot uppställda mål för att klara ett självständigt boende och sysselsättning/självförsörjning. Ekonomin är, som för oss alla, en central del i våra klienters liv och det är viktigt att du har de verktyg som behövs för att kunna hjälpa dem på bästa sätt.
Du kommer att arbeta på uppdrag från socialsekreterare på beroendedelen utifrån arbetsplaner och uppdrag utformade tillsammans med klienter. Arbetet innebär ibland ensamarbete i socialt utsatta miljöer.
Den arbetslivsinriktade insatsen innefattar att i samråd och samarbete med klient/socialsekreterare på Enheten för ekonomiskt bistånd och beroendefrågor upprätta en arbetsplan med målsättningen att kartlägga och utreda klientens möjligheter och förmågor att komma i sysselsättning, praktik, arbete eller studier. Arbetet innefattar samarbete/samverkan med olika berörda myndigheter inom områden såsom arbetsförmedlingen, olika arbetsplatser, jobbtorg, beroendevården, psykiatrin, frivården, hälso-och sjukvården, försäkringskassan osv. Arbetsmetoden bygger på Supported employment och Case Management.
Kvalifikationer
Du ska ha mångårig erfarenhet av att arbeta med personer med missbruk i kombination med psykiska funktionsnedsättningar. Du ska ha god förmåga att skapa och behålla goda professionella relationer till såväl klienter kollegor och andra samarbetspartners. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du har ett respektfullt bemötande där du ser möjligheter och kan inge hopp. Du har högskoleutbildning i ett för tjänsten relevant ämne. Du har erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor. Meriterande är om du har utbildning i MI, Ekonomin i fokus, LAB, Case manager utbildning samt att du har B-körkort
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.