OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa världens bästa kundupplevelse genom att bygga marknadens bästa sortiment och produkterbjudande? Älskar du affärer och vill vara med på en spännande resa mot högt uppsatta mål?
Då ska du passa på och söka rollen som Category Manager hos oss på Nordic Nest!
Rollen innebär ett brett ansvar för tilldelade produktkategorier, du kommer att ha ett helhetsansvar i allt från produktval och inköp till att skapa kampanjer och säkerställa att dina kategorier når upp till, och överträffar de uppsatta målen. Du kommer ha en nyckelroll i företagets fortsatta tillväxt och utveckling och vi förväntar oss att du gillar att arbeta självständigt och samtidigt ser det som en naturlig del att ha ett nära och bra samarbete med övriga delar i företaget.
Ansvarsområden
Säkerställa att bolaget når de uppsatta försäljnings- och intäktsmålen inom kategorin.
Analysera och ta fram och genomföra strategier för att utveckla kategorins försäljning och lönsamhet.
Ansvara för prissättning i kategorin.
Planera, genomföra och följa upp marknadsaktiviteter.
Ansvara och genomföra löpande inköp, för att bolaget ska kunna nå de uppsatta målen gällande leveranssäkerhet till kund.
Säkerställa att lagernivåer och åldersstruktur på lagret ligger inom uppsatta mål.
Ansvara för avtal, förhandlingar och kontakt med respektive tilldelad leverantör för att säkerställa att bolaget har rätt kommersiella villkor.
Analysera köp och konsumentbeteenden i kategorin.
Sortimentsutveckling inom kategorin.
Du förväntas att bevaka trender och hålla dig uppdaterad inom branschen och även granska konkurrenters utbud för att hålla ett aktuellt och uppdaterat sortiment.
För att lyckas i rollen tror vi att du;
Har minst 2-3 års erfarenhet från liknande roller inom inköp och sortiment.
Har en mycket god förmåga att förstå vad kunderna efterfrågar på marknaden.
Är van att jobba med förhandlingar för att skapa de bästa kommersiella villkoren.
Är analytisk, tar datadrivna beslut och grundar dina strategier baserat på fakta.
Har en fingertoppskänsla för affärer och förhandling, du vet att du kan hitta nya lösningar på samarbeten som skapar förbättrad lönsamhet på sista raden.
Är mycket bra på att kommunicera då ditt arbete innebär ett tätt samarbete med resten av organisationen och daglig kontakt med externa partners.
Vågar testa nya saker, utmana nuläget och alltid vill att saker ska bli bättre. Vi förväntar oss att du är självgående och vågar ta egna beslut baserat vad du ser är bäst för att företaget ska nå till våra uppsatta mål.
Gärna kavlar upp ärmarna och får jobbet gjort. Under perioder klarar du av ett väldigt högt arbetstempo och trivs med många bollar i luften.
Är van att jobba mot uppsatta mål, är tävlingsinriktad och ger dig tusan på att krossa de mål som finns.
Är en person som alltid vill lära sig nya saker, särskilt nya system och applikationer. Goda kunskaper inom exempelvis Office och god generell IT-kunskap ser vi som en självklarhet.
Behärskar engelska i tal och skrift då kommunikation både internt och externt många gånger sker på engelska.
Har du en utbildning inom ekonomi, inköp eller liknande ser vi det som positivt. Vi är dock övertygade om att rätt personlighet och driv är viktigare än formell utbildning. Har du visat på goda resultat och prestationer tidigare betyder det mer än en examen.
Låter det spännande? Tveka inte att skicka in din ansökan till oss!
För frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Andreas Elmqvist, CPO på andreas.elmqvist@nordicnest.com .
Vi vill ha din ansökan senast den 10 januari, dock går vi igenom ansökningar löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdatum.