Category Planner

Category Planner

Arbetsbeskrivning

På Jula siktar vi högre och tar nu ytterligare kliv att utvecklas som det internationella bolag vi är. Det gör vi genom att förstärka vår organisation inom Sortiment, Försäljning och Inköp.


Till Julas Assortment Department söker vi nu en Category Planner. Som Category Planner är du ansvarig för att tillsammans med två av våra kategoriteam utveckla affären, följa upp och att skapa ett lönsamt erbjudande för våra kunder.


Kanske är du nyexaminerad och vill starta din karriär på ett spännande, internationellt bolag?

 


Det här gör man som Category Planner


Det huvudsakliga ansvaret är att säkerställa kategorins försäljningsprognos (antal och värde) enligt budget och utfall för att bidra till Julas försäljning och lönsamhet.


Primära arbetsuppgifter och ansvarsområden:



• Ansvarar för analys och ändringar av försäljningsprognoser.
• Ansvarar för överlämning av prognosuppdatering till Logistic department.
• Bidrar till att analysera försäljning, lönsamhet och lager och stötta Category manager med beslutsunderlag.
• Ansvarar för att lämna över sortimentsutvecklingsuppdragen till Purchasing Department.
• Ansvarar att följa upp status på sortimentsutveckling och rapportera till Category Manager.
• Ansvarar för genomförandet av kategoriförändringar och uppdateringar inom kategorin.
• Säkerställer genom Country Commercial kategorins prismatchningar i Julas prismatchningsverktyg per artikel, marknad och konkurrent enligt Julas prisstrategi.
• Detaljerad sortimentsöverlämning till space på artikelnivå vid sortimentsförändring och säsong.
• Ansvarar för en effektiv in- och utfasning av artiklar och sortiment samt bidra till åtgärder för att minimera försäljningstapp eller högt lager på utgående produkter.
• Bidrar med analysunderlag till Category Manager i nära samarbete med Assortment Controller.


Som Category Planner rapporterar du till Category Area Manager.

 


Det här är din bakgrund och dina erfarenheter


Vi söker dig som är intresserad av och finner det stimulerande att arbeta med analys och uppföljning av försäljning och lager.


Du har gärna erfarenhet av ekonomisk uppföljning och/eller har utbildning inom ekonomi eller logistik. Erfarenhet från DIY och retail är meriterande. Du behärskar engelska mycket väl i tal och skrift. Du har goda kunskaper i Office program samt erfarenhet från att arbeta i affärssystem- och uppföljningssystem.

 


Det här är du som person


För att trivas i rollen tror vi att du har god initiativförmåga, är stresstålig och ser lätt vad som behöver prioriteras. Genom ett strukturerat och ordningsamt arbetssätt utför du ditt arbete med god kvalitet. Att du har ett stort engagemang och en positiv inställning ser vi som en självklarhet. Vi är ett team som gör det här tillsammans och vi lägger stor vikt vid din personlighet. 


Du trivs i en värderingsstyrd organisation som kännetecknas av nyfikenhet, teamarbete och en ständig vilja att utveckla och förbättra affären. För att lyckas i rollen har du förmåga att se affärsmöjligheter med drivkraften att öka lönsamheten och försäljningen.

 


Bra att veta


Tjänsten är ett föräldravikariat under ett år med placering på Julas huvudkontor i Skara. Jula har kollektivavtal med Unionen.

 


Så här söker du


Om du känner att du skulle passa för denna roll så tveka inte att söka direkt då vi håller intervjuer löpnade.


Sista ansökningsdag för tjänsten är den 17 mars 2024.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jula AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 februari 2024
  • Ansök senast: 17 mars 2024

Liknande jobb


Planerare / Inköpare,  ANCHOR LÅS AB

Planerare / Inköpare, ANCHOR LÅS AB

6 augusti 2024

Planerare / Inköpare,  ANCHOR LÅS AB

Planerare / Inköpare, ANCHOR LÅS AB

6 augusti 2024

Planerare / Inköpare,  ANCHOR LÅS AB

Planerare / Inköpare, ANCHOR LÅS AB

6 augusti 2024