OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fortex International AB är ett partnerägt företag grundat 2010. Inledningsvis sågs Fortex som en uppstickare och har sedan dess etablerat sig som ett av de större handelshusen globalt inom sin nisch. Kulturen är starkt affärsinriktad med drivna medarbetare som snabbt anpassar sig till föränderliga omständigheter på marknaden. Huvudkontoret är i Göteborg, bolaget har totalt 35 anställda i Sverige samt 5 anställda i utländska dotterbolag. Vardagen i bolaget kännetecknas av högt i tak och en proffsig men familjär stämning. Läs mer på www.fortex.se.
Fortex International AB söker dig som vill ta CFO rollen i ett företag med stark utveckling i den dynamiska tradingbranschen. Koncernen står inför fortsatt tillväxt och har fokus på att bredda affären och samtidigt behålla en effektiv struktur och finansfunktion som stödjer tillväxten.
Som CFO ingår du i ledningsgruppen och rapporterar till VD. Du leder 9 medarbetare inom redovisning, controlling och compliance. Rollen innebär ansvar för koncernens riskhantering, finansiering, konsolidering samt intern och extern rapportering. Du arbetar nära ledningen i det strategiska arbetet och är involverad i större affärsbeslut och avtal. Fokus framåt är utveckling av treasuryfunktionen samt effektivisering av processer och rapportering.
Ansvar och arbetsuppgifter:
Övergripande ansvar för bolagets ekonomi, finansiering, likviditet och valutahantering
Månatlig rapportering och analys till ledningsgrupp, styrelse och ägare
Ansvar för bankkontakter och för att säkerställa finansiering på kort och lång sikt
Hantering av kredit- och valutarisker samt avtal och relationer med kreditförsäkringsbolag och Trade Finance avdelningar hos banker
Cash management-processen och utveckling av en effektiv likviditetshantering
Kontakter avseende revision, skatt, myndigheter och andra samarbetspartners inom ekonomi/finans
Ansvarig för budget-, prognos och likviditetsprocess
Ansvarig för årsredovisning (K3), delårsrapporter, skatteberäkning och deklaration
Utveckling av koncernens bokslutsprocess samt efterlevnad av regelverk inom redovisning och skatt för de svenska bolagen och de utländska dotterbolagen (USA, Singapore och UAE)
Ansvara för dokumentation och uppföljning av Transfer Pricing
Support till koncernens sälj- och logistikavdelningar
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi eller finans och flera års ledarerfarenhet. Du har erfarenhet av business- och financial control från kapitalintensiv verksamhet i internationell affärsmiljö. Arbetet kräver flytande engelska i tal och skrift och ytterligare språk är ett plus. Som person kännetecknas du av samarbetsförmåga, affärsmässighet och analytisk förmåga. Du är proaktiv, kvalitetsmedveten och kommunikativ.
Det här är ett jobb för dig som uppskattar mixen av operativt och strategiskt arbete i en prestigelös och dynamisk miljö. Du erbjuds en bred roll i ett internationellt och utvecklingsorienterat företag som strävar efter att vara föregångare i branschen. För rätt person erbjuds såväl personlig som yrkesmässig utveckling.
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev på www.maquire.se senast den 8 januari. Ring Per Synnes 070-299 15 30 eller Pierre Sander 076-341 34 11 om du har frågor. Det går bra att ringa även utanför kontorstid. Vi ser fram emot att höra av dig.