CFO TILL PHOENIX CONTACT

CFO TILL PHOENIX CONTACT

Arbetsbeskrivning

Är du en affärsinriktad och engagerad CFO som vill leda och utveckla ekonomifunktionen framåt i ett globalt innovativt bolag? Som CFO hos Phoenix Contacts svenska dotterbolag kommer du ha en betydande och viktig roll i en verksamhet som är i ständig utveckling. Vi söker dig som vill vara med på en långsiktig resa där ditt engagemang och driv kommer att vara en viktig del av både ekonomifunktionens och företagets vidare utveckling.

Om företaget
Phoenix Contact är ett tyskt, världsledande företag inom anslutningsteknik och industriell automation och erbjuder innovativa produkter och inspirerande lösningar för olika branscher. Med ett välkänt varumärke inom branschen och nöjda kunder världen över samt en stark årlig tillväxt är detta ett bolag som ständigt utvecklas och strävar efter att ligga i framkant.

Phoenix Contact är ett långsiktigt och stabilt företag med en engagerad ägarfamilj. Ända sedan starten för nu 100 år sedan har de stått för trygghet, ordning och reda. Med över 22 000 anställda globalt har de lyckats behålla den familjära och inkluderande arbetskulturen. Titta gärna in på sidan https://phoenixcontact.teamtailor.com/ för mer info.

Verksamheten i Sverige drivs genom ett helägt dotterbolag, Phoenix Contact AB, sedan 1981. Bolaget är ett försäljningsbolag med lagerhållning i Sverige. Verksamheten visar på god lönsamhet, omsätter idag ca 500 MSEK och sysselsätter ca 70 anställda. Huvudkontoret är beläget i Huddinge i Stockholm, nära pendeltåget samt med parkering för den som tar bilen. Här välkomnas du till moderna lokaler, en trygg och stimulerande arbetsplats med familjär och vänlig stämning där varje medarbetares individuella utveckling, kreativitet och idéer värdesätts högt.


Dina arbetsuppgifter
I din roll som CFO kommer du att ansvara för att leda och vidareutveckla ekonomi- och HR-funktionen på ett sätt som stödjer verksamheten. Till din hjälp har du fyra självständiga och kunniga medarbetare. Du erbjuds ett nära samarbete med bolagets VD, är en del av bolagets ledningsgrupp och kommer regelbundet rapportera till moderbolaget i Tyskland i enlighet med koncernens rapporteringsrutiner.

Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer att vara:
• Aktiv roll i ledningsgruppsarbetet
• Vidareutveckla och effektivisera arbetsprocesser tillsammans med teamet
• Agera finansiellt bollplank för bolagets VD och andra chefer inom organisationen
• Finansiell planering, likviditetsplanering
• Månads- och kvartalsrapportering
• Budget och prognos
• Utveckling och uppföljning av KPI:er, vidareutveckling av business controlling
• Bolagsrättsliga frågor, risk management, compliance och transfer pricing
• HR- och organisationsfrågor
• Årsredovisning
• Kontakter med revisorer och bank


Din profil
I rollen som Phoenix Contacts CFO kommer dina personliga egenskaper vara en del av din framgångsfaktor. Vi söker en ansvarstagande och lösningsorienterad person som drivs av att vidareutveckla affärsverksamheten tillsammans med medarbetare och ledning. Du har en god analytisk förmåga, har förmågan att se till helheten och är strukturerad. Vidare är du trygg i din ledarroll, har en rak och öppen kommunikation samt är van att fatta beslut och driva vidareutveckling. Det är en fördel om du har kunskap om och erfarenhet av arbetsrätt och fackliga förhandlingar.

Din kommunikativa förmåga är särskilt viktig i rollen då du kommer att ha många kontaktytor inom bolaget och koncernen. Vi ser också gärna att du är prestigelös och flexibel samt en god förebild för ditt team där du kan kavla upp ärmarna och arbeta operativt när det behövs.

Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi och flera års erfarenhet av att leda en ekonomifunktion i bolag av liknande storlek samt rapportering till utländskt moderbolag. Har du tidigare arbetat i ett tillverkande bolag med kunskap inom lagerhållning samt lagervärde är detta ett stort plus. Kunskaper i affärssystemet SAP samt en hög kunskapsnivå i Excel är särskilt meriterande.


Framgångsfaktorer
• Universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi
• Flera års erfarenhet av en ledande roll och ledningsarbete i ett större bolag
• Stort engagemang i att leda ett team
• Lösningsorienterad och kommunikativ
• Flytande i svenska och engelska i tal och skrift, engelska är koncernspråk


Om oss
Resultat AB är ett bemanningsbolag med inriktning på uthyrning och rekrytering av Ekonomer. Vi är helt enkelt experter på Ekonomer! För mer information om oss, titta gärna in på vår hemsida (www.resultatab.se) och följ oss på Instagram (www.instagram.com/resultatab).

Ansökan
START: Enligt överenskommelse
OMFATTNING: Heltid, 100%
PLACERING: Huddinge, Stockholm
LÖN: Fast månadslön med möjlighet till bonus samt tjänstebil
KONTAKT: Gabriella Urban
SISTA ANSÖKNINGSDATUM: 2023-11-30

Denna tjänst är en direktrekrytering där vi på Resultat har hand om rekryteringsprocessen men där du blir direkt anställd hos vår kund. Låter detta som en intressant utmaning? Vi uppskattar om du ansöker omgående då urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor är du välkommen att kontakta Gabriella på telefonnummer 073-311 68 62.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Resultat i Sverige AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2023
  • Ansök senast: 1 december 2023

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024