Arbetsbeskrivning
Är du en initiativrik och förändringsbenägen person med god strukturell förmåga som trivs i en roll där du får kombinera ledarskap och utveckling av ekonomifunktionen med långsiktig planering och implementering av finansiella strategier?
Lockas du av möjligheten att blien del av ett team med engagerade personer och stor branscherfarenhet som står inför en spännande förändringsresa?Då kan rollen som CFO på Sveriges Fria Bygghandlare vara nästa steg för dig.Om Sveriges Fria BygghandlareSveriges Fria Bygghandlare, fd Woody Bygghandel, är ettär ett delägarägt och delägarstyrt företag som ägs av 34 delägare med 64 anläggningar runt om i Sverige. Bolagets affärsidé är att erbjuda optimala förutsättningar för sina delägare att skapa framgångsrika verksamheter. Förutsättningar som gör att de kan agera närmare, mer lokalt anpassat och mer snabbfotat än sina centralstyrda konkurrenter. Idag är bolaget lokaliserat till Helsingborg men håller på att flytta till Stockholm, Nacka Strand och efter flytten kommer organisationen bestå av ca 15 anställda.
Som en del av Sveriges Fria Bygghandlare blir du en del av ett team med högt engagerade och kunniga personer med stor branscherfarenhet och en stark entreprenörsanda som brinner för förändring och förbättring. Det är en glädjefylld arbetsplats med högt i tak och korta beslutsvägar där medarbetarna ställer upp för varandra och arbetar tillsammans för den övergripande målsättningen – delägarföretagens lönsamhet.Om rollen Som CFO ansvarar du för den finansiella strategin och den ekonomiska ledningen av 3 personer. Detta inkluderar att säkerställa en sund ekonomisk tillväxt, effektiv hantering av resurser med fokus på kostnadseffektivitet, samt att rapportera och kommunicera finansiella resultat till VD och styrelse. Ansvarsområden:
Utveckla och implementera finansiella strategier som stödjer företagets övergripande mål
Leda och utveckla den ekonomiska avdelningen, inklusive redovisning, budgetering och prognoser
Delaktig i löpande arbete samt att upprätta månadsbokslut tillsammans med övriga på avdelningen
Säkerställa korrekt och tidig rapportering av finansiell information till styrelsen och delägare.
Ansvara för kassaflödeshantering och finansiell riskhantering
Delta i strategiska beslut och affärsutveckling
Om dig Vi söker dig som är affärsmässig och resultatinriktad med en entreprenöriell ådra och en god analytisk förmåga. Du trivs i en roll där du får kombinera löpande ekonomiarbete med ekonomisk analys och du har lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar.
Som person är du förändringsbenägen, initiativrik och anpassningsbar. Du arbetar proaktivt och är duktig på att skapa engagemang och lyssna in vad andra tycker samtidigt som du är trygg i att fatta egna beslut och trivs med att arbeta självständigt under stort eget ansvar.
Från tidigare roller har du utvecklat goda färdigheter i affärsstrategi och långsiktig planering. Du har starka kunskaper i finansiell analys och rapportering, god förståelse av K3 regelverk samt erfarenhet av att upprätta årsbokslut självständigt. En bakgrund inom detaljhandeln eller byggbranschen är meriterande.
Ansökan Hoppas att vi har väckt ditt intresse och att du är nyfiken på att veta mer om rollen. Vi rekryterar löpande så skicka in din ansökan så snart du kan. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten får du gärna kontakta ansvarig rekryterare Rakel Lilja på rakel@switchgame.se