OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Vi är 250 medarbetare inom avdelning It som har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt stöd både strategiskt och operativt för all verksamhet.
Hos oss får du chansen att jobba med och skapa unika system som verkligen har betydelse för framtiden. System som gör nytta dagligen för både privatpersoner och företag. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den. Det finns alltid möjlighet att utvecklas och vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi arbetar för att du ska hitta en balans mellan jobb och fritid.
Vi söker nu en driven och vass changemanager som vill vara med och utveckla myndighetens it-miljö. Vår it-miljö har höga krav på tillgänglighet, spårbarhet och säkerhet. Du kommer att ansvara för att driva, utveckla, bygga och förvalta processer som underlättar och stödjer vårt förändringsarbete.
Som change-manager kommer du att:
• Planera och koordinera förändringar från många olika områden.
• bevaka pågående, nya och avslutade ärenden och säkerställa att alla förändringar hanteras enligt gällande rutiner och processer.
• Följa upp ärenden som inte genomförts som planerat
• medverka vid framtagande av releaseplaner (Release/Deploy hantering)
• ge stöd internt till myndigheten både gällande tillämpning av processerna men också stödsystem och verktyg
• Delta i myndighetens processforum
• Leda besluts -och bererdningsmöten
• Kunna agera incidentmanager vid behov
• Fånga myndighetens behov gällande processtöd, omvärldsbevaka inom området och kontinuerligt förbättra processen tillsammans med processledare
Du måste ha
• akademisk utbildning inom it-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• minst 3 års erfarenhet inom konfigurationshantering
• minst 3 års erfarenhet av arbete i Team Foundation
• Erfarenhet av rollen som beställare gentemot externa leverantörer
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av leveranskontroll och baselinehantering
• erfarenhet av att dokumentera system
• erfarenhet av Agila arbetssätt
• bred kompetens inom it-teknikområdet (nätverk, servrar, integration, applikationer etc.)
• erfarenhet av att arbeta med standarder och eller policies gällande it-säkerhet eller informationssäkerhet
• erfarenhet av att arbeta enligt processer baserade på ITIL
• certifiering inom ITIL-foundation.
Vi vill att du
• har ett högt säkerhetsmedvetande
• är prestigelös och gärna delar med dig av kunskaper och erfarenheter.
• är självgående med högt engagemang och tar stort ansvar för det du gör.
• är strukturerad och ordningsam
• eftersträvar att ständigt bli bättre och är ansvarstagande för din och teamets vidareutveckling
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
• har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• är mål-och lösningsinriktad samt öppen för förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.
Du är välkommen att kontakta tf sektionschef Jannet Khoschaba 010-49 56 507, jannet.khoschaba@transportstyrelsen.se
Saco, Peter Tang och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-5630. Vi behöver din ansökan senast den 13 juni 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.
Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.