OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vad vi gör och vill
Infrastruktur och service är en av två enheter inom staben IT och digitalisering och ansvarar för kommunens hela IT-miljö och har en hög grad av IT-tjänsterna i egen regi.
Vi samordnar även inköp av IT-utrustning till kommunens förvaltningar. Enheten utgör dryga hälften av IT och digitaliseringsstaben som består av knappt 40 medarbetare. Verksamheten syftar till kostnadseffektivitet, är efterfrågestyrd och baseras på kommunens gemensamma behov av stödtjänster.
Vi behöver nu en erfaren change- och releasemanager som kan driva och utveckla vår changeprocess samt införa releasehantering och problem management.
Våra värdeord är: mod, tillit, dialog, engagemang, helhetssyn, fokus på resultat, och vi söker dig som känner att du kan stå för och agera enligt dem.
Om tjänsten
Som change manager ansvarar du för:
Change- och releaseprocesserna. Release är inte infört än men det kommer att ingå i ditt uppdrag att upprätta och implementera. Vi ser också att vi under 2022 ska införa problem management. Du ansvarar för att processerna är tillgängliga och dokumenterade och säkerställer att de följs.
Du kommer på daglig basis föra en aktiv dialog med och stödja de resurser som arbetar i processerna och säkerställa att processerna följs samt utbilda och informera om dem (metodstödjare).
Vi strävar efter ständiga förbättringar i vårat arbete och det gäller även processerna. Du kommer även att mäta, följa upp och rapportera avvikelser till processägaren.
Typiska arbetsuppgifter kommer bl.a. att vara att:
- kategorisera och prioritera ärenden.
- kvalitetsgranska RFC:er och utvärdera genomförda ändringar.
- kalla till, driva och dokumentera CAB, ECAB och PIR-möten (Post implementation review).
- samverka med externa leverantörer kring ändringar
- sammanställa årsplanering och samordning av servicefönster med övriga verksamheter.
I rollen ingår även att agera major incident manager vid större incidenter.
Vem är du?
Du som söker har gymnasieexamen och minst 10 års erfarenhet av IT-support och/eller drift.
Relevant eftergymnasial utbildning som t.ex. systemvetare är meriterande.
ITIL foundation.
Du har jobbat länge med change- och incident management och förstår värdet i att ha väl fungerande processer. Du tar initiativ och tycker att det är roligt och stimulerande att stötta och utbilda andra. Du gillar samarbete och tar lätt en ledarroll i en grupp när det behövs, och är tydlig med vad du förväntar dig. Du tycker att det är viktigt med struktur och bra dokumentation. Du uttrycker dig obehindrat på svenska både i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 7 mars 2022. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Enhetschef Magnus Larsson, magnus.larsson@tyreso.se, 08-578 293 94.
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.