OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ystads kommun har cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare - nu och i framtiden.
Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för kost och lokalvård, fastigheter och exploatering, stadsplanering och bygglov, park och grönytor, gator, vatten och avfall. Här jobbar drygt 300 medarbetare för att tillsammans göra Ystad till en bra kommun att bo, verka och leva i
Avfallsenheten arbetar med att samla in hushållsavfall, öka återvinningen och att skapa ett intresse för hållbar konsumtion. Vi ansvarar för arbetet med kommunens avfallsplan och har ett nära samarbete med de andra kommunerna i södra Skåne. Avfallsenheten består för närvarande av 14 personer som arbetar med allt från insamling till strategiskt arbete och kommunikation.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en medarbetare med servicevana som kan arbeta både som chaufför och avfallsrådgivare samt kunna stödja arbetsledaren i den dagliga driften.
Med din kompetens som chaufför kommer du att vara behjälplig i arbetet med att hämta avfall i kommunen. Detta kan innebära inhopp på enkel- eller dubbelbemannat renhållningsfordon på landsbygden eller inne i centrala Ystad, slamtömningsfordon eller servicebil för utsättning/hemtagning av avfallskärl.
I avfallsrådgivningen ingår att svara på frågor från avfallsabonnenter, fastighetsskötare, byggherrar med flera kring avfallshanteringen i kommunen. Du ska också vara behjälplig för dessa vid införandet av olika sorteringslösningar.
I tjänsten ingår även att inventera svåra hämtställen och kommunicera med chaufförer, avfallsabonnenter och fastighetsskötare för att finna lösningar som underlättar arbetsmiljön och arbetsbelastningen för våra chaufförer. I arbetet ingår också att skapa möjligheter för bättre avfallshantering och sortering för abonnenterna.
Arbetet med att skapa en bättre avfallshantering långsiktigt innebär också att svara på bygglovsremisser för enhetens räkning, i syfte att säkerställa att avfallsperspektivet beaktas vid ny- och ombyggnation i kommunen.
Tjänsten innebär även att inventera behov av och beställa avfallskärl, matavfallspåsar, annat material samt arbetskläder. Ta emot nya fordon och se till att nödvändiga installationer och strajpning av dessa genomförs innan de kan tas i drift, samt att fordon tas till verkstad och service vid behov.
I tjänsten som Chaufför/avfallsrådgivare ingår också att vara allmänt behjälplig arbetsledaren i dennes arbetsuppgifter och vikariera vid dennes frånvaro samt i framtagande av informationsbrev och annat informationsmaterial.
KVALIFIKATIONER
C-körkort och YKB är ett krav.
Likaså god svenska i tal och skrift.
Eftersom tjänsten innebär mycket arbete i olika informations- och kundsystem är god datorvana ett krav.
Du som söker tjänsten ska god vana av servicearbete och sätter stor vikt vid ett gott kundbemötande.
ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.