OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta på Saab Saab är ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Vi är stolta över att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, något som alla medarbetare bidrar till. Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har 13 300 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen. Din arbetsplats Security and Defence Solutions, ett affärsområde inom Saab,[erbjuder ledningssystem, flygburna övervakningssystem, tränings- och simuleringssystem och civila säkerhetslösningar för exempelvis kärnkraftverk, flygplatser och andra skyddsvärda objekt. Affärsområdet arbetar även med militära och civila kommunikationslösningar. Din roll Som ansvarig för Security Solutions Business Development team kommer du att leda en grupp på 3-4 personer samt ingå i affärsenhetens ledningsgrupp. Affärsenhetens operativa verksamhet drivs i resultatansvariga divisioner och länderorganisationer. I Business Development teamets uppgifter ingår Market Development, Product Portfolio Management och Market Communication. Det ingår även i teamets arbete att upprätthålla löpande kontakter med motsvarande funktioner på affärsområde och koncernnivå. Market Development arbetet innebär prioritering av kundgrupper och länder för strategisk bearbetning, att driva affärsenhetens arbete med strategi och affärsplaner, affärsstyrning och att ha löpande dialog med exportmarknader där affärsenheten har lokal verksamhet.[Du har även[ansvar för att driva affärsenhetens Business Council process och rapportering av löpande säljstatus. Product Portfolio Management arbetet innebär att i samverkan med divisionerna definiera affärsenhetens produktportfölj och följa upp dess lönsamhet, driva affärsenhetens Product Council process samt produktlednings- och partneransvar för det erbjudande som innefattar mer än en divisions verksamhet. Dina kvalifikationer Vi tror att du som passar för tjänsten är civilekonom eller civilingenjör. Du har en gedigen affärsmannabakgrund och har uppnått goda resulat från internationell produkt- och systemförsäljning. Vi ser helst att du har erfarenhet från att verka inom samhällssäkerhetsområdet. Du är van att ta egna initiativ och att driva frågor samt har god förmåga både av att göra helhetsbedömningar och att driva operativt genomförande. Som person är du strukturerad och bra på att samarbeta. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska. Med anledning av affärsområdets arbete att stärka lönsamhet och tillväxt ställs stort krav på flexibilitet och nytänkande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595