Chef Digital Fastighetsteknik till Stena Fastigheter

Chef Digital Fastighetsteknik till Stena Fastigheter

Arbetsbeskrivning

Vi på Stena Fastigheter månar om goda relationer. När vi tar hand om hus och kvarter och utvecklar socialt hållbara städer gör vi det i samarbete och i dialog med andra. Vi vill att människor som bor och arbetar hos oss ska trivas och stanna kvar länge.

I den här strategiskt viktiga rollen ansvarar du, genom ökad samordning och styrning, att Stena Fastigheter når effekten av de investeringar som görs i digital fastighetsteknik.

Din vardag

På Stena Fastigheter skapar vi nya produkter och transformerar nuvarande verksamhet till digital utveckling i syfte att kunna erbjuda mer effektiva och värdeskapande tjänster som förbättrar människors vardag. Den nya infrastrukturen inom fastighetsbranschen som skapas av att OT går samman med IT innebär nya möjligheter att bl a nå våra högt ställda hållbarhetsmål. Detta kräver att de strategier vi har för utveckling inom området harmoniserar med våra gemensamma mål och de behöver samordnas inom och mellan våra olika bolag och funktionsområden för digital fastighetsteknik.

Digital fastighetsteknik är samlingsbegreppet för fastighetens tekniska utrustning som i sin tur är uppkopplad mot ett tekniskt nät. Det gör att vi kan samla in data från utrustning och sensorer så väl som att övervaka och styra fastigheten på ett smart sätt. Det omfattar allt från energi- och miljösystem till passage- och bokningssystem. Ofta består inte lösningarna av ett system utan flera system som samverkar i ekosystem.

Som Chef Digital Fastighetsteknik är ditt uppdrag att öka det kollektiva medvetandet, samordningen och skapa en samlad struktur och styrning av strategier kopplat till digital fastighetsteknik. Du tar även fram handlingsplaner för gemensamma initiativ och säkerställer framdriften genom nationell uppföljning och resurssamordning. Du kravställer även de system som skall kopplas in i våra fastigheter och tar fram rutiner och arbetssätt för att säkerställa en effektiv förvaltning med hjälp av digitalisering som appliceras på traditionell fastighetsteknik. Det innebär att du får ett centralt ansvar för leverantörsstyrning och att du driver mot en proaktiv förvaltning.

Dina viktigaste ansvarsområden är:

- Säkerställa effekten av investeringar i digital fastighetsteknik genom ökad samordning, styrning och uppföljning
- Samordnad förvaltning av samtliga ingående förvaltningsobjekt samt säkerställa en integrerad och modern supportfunktion med hög automationsgrad
- Kravställning på system i digitala fastigheter
- Sammankallande för Förvaltningsgrupp Digital Fastighetsteknik (samtliga ansvariga för funktionsområdena Nätverk, Data, Elektro, Automation och Access)
- Utveckling, omvärldsbevakning, processbeskrivningar för verksamheten
- Upphandling och leverantörsstyrning
- Personalansvar för funktionsområde Nätverk
- Utveckla och styra funktionsområde Data

I den här centralt placerade funktionen samverkar du med många delar av verksamheten. Några av dem är:

- Övriga kompetensområden inom enheten Digital Transformation
- De olika bolagens energi- och miljögrupper
- Stena Bygg (Projektchefer samt olika konsultroller inom fastighetsteknik)
- Entreprenörer
- Leverantörer
- Stena Group IT
- Ledning (Domänstyrgrupp Teknisk förvaltning/Nyproduktion)
- Systemägare

Du rapporterar till Chef Digital Transformation och kan vara placerad i Göteborg, Malmö eller Stockholm.

Visionen om digital förändring är starkt förankrad inom Stena Fastigheter, så om du älskar att få till samspelet mellan människor, teknik och affär kommer vi att bli framgångsrika tillsammans.

Vem är du?

Vi söker dig med erfarenheter från industriell process- eller tillverkningsindustri, fastighetsdrift eller liknande verksamhet med stora inslag av automation och lokala fysiska systemlösningar.

Vi arbetar tillsammans med att skapa delaktighet och motivation i verksamheten och din förmåga att kommunicera och skapa relationer kommer att vara viktiga parametrar i det arbetet. Du har en social förmåga, kan skapa tillit och ett samarbetsklimat för att få gruppen att prestera. Tjänsten kräver också en diplomatisk ådra, integritet och en förmåga att navigera i en koncernstruktur.

Du har även en förmåga att skapa strukturer och är tydlig i din kommunikation.
Självklart ser du möjligheter med den nya tekniken!

De kompetensområden vi tittar på är:

- Organisations- och verksamhetsutveckling
- Ledarskap
- Projektledning
- Ekonomi
- Upphandlingskompetens
- Upprätta processer och rutiner
- IT/OT-säkerhet. Måste inte vara expertnivå
- Upphandling och leverantörsstyrning
- Omvärldsbevakning och nätverkande
- Kommunikativa färdigheter
- Affärsmannaskap

Du har en god självkännedom, är beslutsmässig samtidigt som du är lyhörd och gillar att samverka med andra.

Som kollega hos oss är du med och skapar socialt hållbara städer, kvarter och arbetsplatser där människor trivs, känner sig hemma och vill stanna länge. Du är också med och bidrar till att unga människor i våra kvarter ges goda möjligheter att utvecklas i skolan, ha roligt på fritiden och har hopp och mål för framtiden. Vi som jobbar här når dit genom att vara omtänksamma, proffsiga, innovativa och öppna.

Vill du veta mer?

I den här rekryteringen samarbetar vi med Nexer Recruit. Vill du veta mer, kontakta rekryteringskonsult Patrik Jensen på patrik.jensen@nexergroup.com eller +46 702 37 57 34. Välkommen med din ansökan.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nexer Recruit AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2022
  • Ansök senast: 13 maj 2022

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024