OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Drivs du av att nå ut med intressant och samhällsbärande innehåll till både breda och smala målgrupper? Är du en skicklig ledare som utvecklar framgångsrika team, bidrar med digital kommunikationskompetens och vill utvecklas i en dynamisk och kreativ organisation? Hos oss på UR välkomnas du till en verksamhet som präglas av engagemang, hög kompetensnivå och samverkan.
Hela UR drivs av att ge frihet genom kunskap. Vi är en motkraft mot ökade kunskapsklyftor. Som public service-bolag identifierar vi självständigt kunskapsbehov och skapar ett utbud för att möta dem. Ibland rör det sig om ett riktat behov till en begränsad grupp, ibland om ett brett behov hos hela befolkningen. UR finns till för alla som vill ha mer kunskap - både de många och de få.
Ansvarsområden
Som Chef för digitala kanaler och företagskommunikation ansvarar du och dina medarbetare för intern och extern företagskommunikation och för att UR är relevant, sökbart och värdefullt i alla digitala kanaler, som tex sociala medier, nyhetsbrev och på UR:s egna medieplattformar.
I din roll arbetar du strategiskt och operativt med extern varumärkesbyggande kommunikation och säkerställer att teamet arbetar med strategier, projekt och aktiviteter som är i linje med UR:s övergripande mål och visioner. Du hanterar även områden som kriskommunikation, press och PR i syfte att kommunicera kring och förtydliga UR:s uppdrag och samhällsnytta.
I din roll ansvar du för två enheter, företagskommunikation och digital desk. Det dagliga arbetet sker i tvärfunktionella team, med kontinuerlig uppföljning och utveckling av teamens arbete. Du rapporterar till UR:s kommunikationschef, ingår i ledningen för UR:s kommunikationsavdelning och i UR:s övergripande leveransledning. Du har ett nära samarbete även med strategichefen och de redaktionella innehållscheferna.
Kvalifikationer
Den vi söker har relevant eftergymnasial utbildning inom marknadsföring/kommunikation, gärna akademisk (alternativt annan utbildning som UR bedömer som likvärdig), kombinerat med minst fem års relevant erfarenhet från roller inom digital kommunikation, gärna i publicistisk verksamhet.
Du är en omtyckt ledare, trygg, handlingskraftig och engagerad med erfarenhet av att utveckla arbetssätt och processer för effektiva och väl fungerande team. Du har minst tre års erfarenhet från ledande roller med ansvar för personal, budgetering och resultatuppföljning. Du har god erfarenhet av att leda digitalt kommunikationsarbete och är van att samarbeta med olika intressenter i komplexa sammanhang.
Du har erfarenhet av att strategiskt driva varumärkesarbete och att skapa, paketera och distribuera innehåll för olika målgrupper och plattformar i publika digitala kanaler. Du har god kunskap inom målgrupps- och varumärkesanalys och är van att arbeta med effektmätningar och uppföljning av kommunikation (performance) i olika kanaler. Du har viss erfarenhet av SEO/SEM, Google Analytics och A/B-testning, är van att köpa in digital media (SEO/SEM etc) och att kravställa mot externa leverantörer. Du har mycket god känsla för svenska språket och förmåga att uttrycka dig väl och pedagogiskt i både tal och skrift. Vi vill även att du har erfarenhet av och god förståelse för intern kommunikation, pressbearbetning/PR och kriskommunikation.
Som person är du trygg, positiv och prestigelös. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och agerar på ett ansvarstagande och lösningsorienterat sätt. Du har förmåga att arbeta självständigt, men uppskattar också det stöd du kan få och ge i ett team av kollegor. Du har ett strukturerat arbetssätt, är en mycket god kommunikatör och ser god service som en självklarhet. Du behöver vara van att ta egna initiativ, prioritera och kunna omprioritera vid behov, samt arbeta proaktivt och få saker ur händerna. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Ansökan
Sista ansökningsdag: 1 maj 2022
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför gärna så snart som möjligt.
För information: I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Kontakta gärna Lotta Carlsson på telefon 073 075 23 25 för mer information. För anställningsfrågor kontakta Pia Olausson, HR-konsult.
Fackliga upplysningar lämnas av Thomas Boström, SACO, John Naeslund Unionen, och Cajsa Collin, SJF. Samtliga nås via UR:s växel 08-784 40 00.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Tjänsten är lokaliserad till huvudkontoret på Gärdet i Stockholm.
UR har i uppdrag att spegla hela landet och variationen i befolkningen genom vårt programutbud. Därför söker vi medarbetare som kan bidra med detta till exempel genom att ha olika språkkunskaper, nätverk och perspektiv.
Om företaget
Sveriges Utbildningsradio, UR är en digital kanal för kunskap och lärande som även sänder sina program i SVT:s och Sveriges Radios kanaler. UR:s uppdrag som enskilt public service-bolag är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.
Genom att utgå från viktiga samhällsutmaningar och kombinera journalistik och pedagogik skapar UR program som väcker intresse, känslor och förståelse – för att våra användare ska kunna se på sig själva och världen med större kunskap. Vi är cirka 240 medarbetare som huvudsakligen arbetar i Stockholm, i nya lokaler i SVT-huset som ligger centralt vid Gärdet. Läs mer på:
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044