OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen är placerad inom verksamhetsområde myndighetsservice som levererar tjänster till 166 myndigheter. Verksamhetsområdet har en ny organisation fr o m 1 maj och du kommer att ingå i avdelningens ledningsgrupp bestående av chefskollegor för enheterna anslutning och kundmöte.
Enheten för tjänsteutveckling är en del av den nya avdelningen för kundmöte, tjänsteutveckling och anslutning inom verksamhetsområde Myndighetsservice.
Fokus för dig som chef för enheten för tjänsteutveckling är att bygga upp enheten och stärka vår utvecklingsförmåga inom tjänsterna HR och lön, e-handel och redovisning samt området kundservice. Enheten utgörs av ca 10 experter inom dessa tjänsteområden som rapporterar direkt till dig i din roll som enhetschef. Du har en viktig uppgift att medverka till och driva införandet av nya arbetsmetoder inom enheten tillsammans med övriga berörda delar inom myndigheten. Det innebär att tvärfunktionella utvecklingsprojekt ska etableras där medarbetare från både vår leveransorganisation och stödfunktioner medverkar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du ansvarar för utveckling av tjänster inom HR och lön, e-handel och redovisning till våra kundmyndigheter där också kundservicedelen är en viktig komponent. Du har personal-, arbetsmiljö-, resultat- och budgetansvar för din enhet och verkar för att arbetet bedrivs i linje med verksamhetsområdets och myndighetens övergripande mål och uppdrag. Finansiell uppföljning och kontinuerlig analys av tjänsterna kommer vara en viktig arbetsuppgift i denna befattning. Med ditt ledarskap skapar du en arbetsmiljö som präglas av engagemang, effektivitet och kvalitet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
• Minst fem års erfarenhet som chef med personal- arbetsmiljö- och verksamhetsansvar
• Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete inom tjänsteleverans med IT-stöd
• Erfarenhet av avtals- och leverantörsuppföljning mot externa leverantörer
• Erfarenhet av avgiftsfinansierad verksamhet och finansiell uppföljning och analys
• Jobbat i ledande position i en produkt-/tjänsteorganisation i en roll motsvarande produkt-/tjänsteägare eller produktchef
• Flerårig dokumenterad erfarenhet av att ha jobbat med agila arbetssätt och verktyg
Du ska ha följande förmågor:
• Att leda utifrån tillitsbaserad styrning och ledning
• Att kommunicera på ett sätt som skapar engagemang för gemensamma mål
• Att göra tydliga prioriteringar
• Att våga fatta beslut för att uppnå resultat
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av produktlivscykelhantering
• Erfarenhet av att leda process- och verksamhetsutveckling
• Erfarenhet från arbete inom HR/lön eller e-handel och redovisning
• Minst tre års erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att leda i en snabbväxande organisation
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Anställningen är placerad i Gävle, Stockholm eller Östersund.
Resor förekommer inom Sverige.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten kan vara inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär löpande registerkontroll hos Säkerhetspolisen.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 6 juni, 2024. Vi planerar att påbörja intervjuerna under v.24.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Statens servicecenter
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.
Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.