OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns särskilda boenden, hemtjänst, LSS-verksamhet och socialpsykiatri. Här arbetar ca 500 medarbetare som dygnet runt finns till för vår målgrupp. Schemaläggningen för dessa verksamheter är komplex och en viktig nyckel för att få rätt medarbetare och kompetens till rätt plats vid rätt tid. Samtidigt som schemat ska läggas så resurserna används så effektivt som möjligt ska arbetstiderna bidra till ett hållbart arbetsliv för medarbetarna.
Bemanningsenheten ansvarar för att boka vikarier till förvaltningens alla verksamheter vid frånvaro eller utökade behov. Det handlar om personal till särskilda boenden, socialpsykiatri, stödboende, hemtjänst, gruppbostäder och personlig assistans. Vi söker nu en enhetschef för bemanningsenheten, som vill ta steget in i framtidens omsorg tillsammans med oss. Om du är intresserad av ledarskap och drivs av pusslet som bemanningsoptimering innebär, så kan det här vara en tjänst för dig!
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef för bemanningsenheten ansvarar du för den strategiska planeringen av bemanningsprocessen. Du finns som ett stöd för övriga enhetschefer gällande bemanningsfrågor och till viss del behjälplig med ekonomi i förhållande till bemanningen.
Du som bemanningschef ansvarar för budget, personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet. I rollen vägleder du din personal med ett nära ledarskap, där du coachar och motiverar dina medarbetare för att nå våra gemensamma mål.
Gruppen på bemanningsenheten består av fem bemanningsplanerare, tre schemaplanerare och en systemadministratör. Det finns även ca 20 stycken anställda i bemanningspoolen och de timvikarier som arbetar på de korttidsvikariat som tillika inräknas i ditt personalansvar.
Dina återkommande arbetsuppgifter omfattar bland annat översyn av rutiner, LAS-företräden, underhållande av modellen av bemanningsbalans och schemaprocess. Du kvalitetssäkrar och följer upp grundbemanningen utifrån respektive samplaneringsområden. Du deltar även i ledningsgrupp, där du aktivt bidrar till utvecklingsarbetet i verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser och söker dig som brinner för bemanningsfrågor och bemanningsoptimering. Du är trygg i dig själv och är, eller har potential att bli, en riktigt bra ledare. Ditt ledarskap präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt och förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. Som enhetschef är det viktigt att du har ett intresse och en förståelse för arbetsmiljöns betydelse för såväl trivsel som resultat.
I rollen har du stora kontaktytor och det är därför viktigt att du är kommunikativ och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du planerar och organiserar självständigt arbetet på såväl kort som längre sikt, men då det händer mycket i vardagen behöver du ha lätt för att organisera om och anpassa dig till ändrade omständigheter.
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, som exempelvis inom HR-området eller inom omvårdnad. För tjänsten krävs att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Förutom din kompetens och personliga egenskaper så är din dator ditt främsta arbetsverktyg, det är därför viktigt att du har god förmåga i digitala verktyg och system. Vi tror att ditt intresse för digital utveckling inom välfärdssektorn kommer vara värdefullt idag och inför framtiden.
Det är meriterande om du har
• Chefserfarenhet
• Arbetat inom program för schemaläggning som TimeCare eller dylikt.
• Arbetat i politiskt styrd organisation
• Erfarenhet av bemanningsekonomi
• Erfarenhet av ekonomisk uppföljning/budgetarbete
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.