OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Enheten för digital kundupplevelse är en enhet på kommunikationsavdelningen som ansvarar för myndighetens kommunikation och digitala kanaler såväl internt som externt. Avdelningen är indelad i enheterna extern kommunikation, intern kommunikation & digital kundupplevelse med en ansvarig chef per enhet och även en pressfunktion, controller samt assistent. Avdelningen har ett fyrtiotal medarbetare varav 13 sitter på enheten för digital kundupplevelse.
Som chef för enheten för digital kundupplevelse har du ett övergripande ansvar för myndighetens digitala kanaler såsom hemsidan i både öppet och inloggat läge, du ansvarar också för myndighetens UX kompetenser, samarbetet med minPension och orange kuvert. Du ansvarar för myndighetens kund- och kanalstrategi och du har ett övergripande ansvar för kommunikationsavdelningens koppling mot de IT-relaterade utvecklingsvärdestömmarna. Du agerar lösningsorienterat och har intresse samt en god förståelse för Pensionsmyndighetens hela verksamhet. Du har lednings-, budget-och arbetsgivaransvar för enheten och ingår i avdelningssledningen samt rapporterar till kommunikationschefen.
Som chef har du arbetsmiljöansvaret för din enhet och ansvarar för att tillämpa statens och myndighetens arbetsgivarpolitik. Du driver utvecklingen av chefs-/ledarskapet och medarbetarskapet samt verkar för att skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö inom enheten. Som ledare är det viktigt att du har förmåga att coacha medarbetare samt har förmåga att skapa långsiktiga relationer och möjligheter för människor att utvecklas i sina arbetsroller. Du har en god förmåga att delegera och prioritera och du är öppen i din kommunikation. Du har förmåga att leverera goda resultat i en verksamhet där stora krav ställs på samarbete internt och externt.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
Minst tre års erfarenhet av chefsarbete kopplat mot digitala kanaler med dokumenterat goda resultat, företrädesvis från annan statlig myndighet eller större, komplex organisation.
Erfarenhet av projekt- och förvaltningsstyrning samt att arbeta agilt och kundbehovsdrivet inom webbutveckling.
Erfarenhet av att jobba med tjänstedesign och UX.
Erfarenhet och kunnande när det gäller att arbeta med kommunikation till allmänheten, eller till större grupper av kunder
Insikt i och förståelse för vad det innebär att arbeta i staten avseende förtroende och statstjänstemannarollen och vikten av att ge transparent samhällsinformation
Akademisk utbildning, gärna inom kommunikations- och medievetenskap
Vi vill att du har en strategisk förmåga och vågar tänka nytt. Du har även förmågan att långsiktigt utveckla, analysera, utvärdera och implementera strategier och metoder. Du är väl förtrogen med att tydliggöra kanalers samspel och hur vi använder dem i kommunikationen med våra målgrupper och omsätta det i riktlinjer för kommunikationsarbetet. Du har kunskap kring att arbeta med kommunikation i flera olika kanaler såsom traditionella medier, fysiska- och digitala kanaler. Kunskap om pensioner och socialförsäkringen är meriterande.
Egenskaper:
Som person är du kommunikativ och tydlig med mycket god förmåga att skapa förtroende och bygga relationer. Eftersom rollen innebär många kontaktytor inom och utom organisationen är det viktigt att du är mycket samarbetsorienterad och prestigelös. Du arbetar proaktivt och långsiktigt med strategisk planering samtidigt som du har god förmåga att nå konkreta resultat. Du är kreativ och entusiasmerar verksamhet och medarbetare att ta nya kliv i utvecklingen för att nå resultat. Du kan uttrycka dig mycket väl på svenska och engelska och har ett gott omdöme och en personlig mognad. Du har förmåga att skapa engagemang och delaktighet du leder utifrån ett synligt och nära ledarskap som bygger på delegering genom en aktiv dialog och tydlig rollfördelning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm (Hornstull). Arbetet kan innebära resor till våra kontor i hela landet. Arbetspsykologiska tester ingår som en del i urvalsprocessen. Vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Pensionsmyndigheten tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.
För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
Kommunikationschef Carl-Magnus Löfström, email: carl-magnus.lofstrom@pensionsmyndigheten.se
Fackliga representanter:
Linda Modin, Saco, Tel. 010- 454 33 36
Ann-Christine Jonsson, ST, telefon 010-454 28 54
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.