Chef för HR, ekonomi och administration

Chef för HR, ekonomi och administration

Arbetsbeskrivning

SCA is a member-based aid and solidarity organization that works rights-based. We do opinion and advocacy work and fundraising. We work for and with the most vulnerable people in the Afghan countryside - women, girls, boys, people with disabilities as well as internally displaced people. SCA has over 6 000 Afghan employees. The programs are to the vast majority implemented in rural areas. SCA is operating in 14 of Afghanistan’s provinces. For more than 35 years we have been present among those in Afghanistan who need us most; despite war and conflict. We have decided to stay as long as we are needed.

Vill du jobba med oss för ett Afghanistan fritt från våld fattigdom och förtryck?

Vi söker nu en chef för HR, ekonomi och administration till vårt kontor i Stockholm.

Vi söker dig med erfarenhet och engagemang för HR-frågor, samt har grundläggande förståelse för processer inom ekonomi, administration och IT. Här får du möjligheten att i nära samverkan med kollegor och medarbetare bidra till strategisk och operativ utveckling av verksamheten inom dina ansvarsområden.

Din roll

Chefen för HR, ekonomi och administration är placerad på vårt Stockholmskontor. Du rapporterar till vår Sverigechef och ingår i Stockholmskontorets ledningsgrupp och krisgrupp.

I rollen som HR leder du det strategiska HR-arbetet för Stockholmskontoret, likväl som du förväntas genomföra det operativa HR och arbetsmiljöarbetet samt ge HR-stöd till de andra cheferna i Sverige, till generalsekreteraren samt i frågor som rör utsänd personal. Du samverkar även med landchefen i Afghanistan och ansvarar för rekrytering och villkor som rör våra 17 internationella medarbetare med placering i Afghanistan. Du kommer också ha ett nära och viktigt samarbete med vår HR-direktör för Afghanistanverksamheten.

Som enhetschef blir du arbetsledande och lönesättande chef för medarbetarna på enheten för ekonomi och administration. Enheten består av fem medarbetare som arbetar med Stockholmskontorets ekonomi, löner och pensionsfrågor, IT, upphandling, dokumenthantering, dataskyddsfrågor, försäkringar och kansliadministration. Din uppgift bli att strategiskt leda enheten och operativt leda medarbetarna. I enhetschefsuppdraget ingår att leda olika arbetsgrupper och delta i olika projekt inom enhetens ansvarsområden där vissa av arbetsgrupperna är organisationsövergripande. På kontoret finns också vår CFO som ger tekniskt stöd i ekonomifrågor och har en viktig samverkansroll med enheten.

I tjänsten ingår resor till Afghanistan.

Kvalifikationer

• Högskoleutbildning inom HR/personal- och arbetslivsfrågor, beteendevetare eller annan högre utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Minst fem års erfarenhet av operativt och strategiskt HR-arbete
• Minst tre års erfarenhet av att vara chef
• Goda kunskaper inom arbetsrätt och arbetsmiljö
• Erfarenhet av fackliga samarbeten och förhandlingar
• Erfarenhet av budget-, verksamhets- och personalansvar
• Goda verbala och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• Grundläggande förståelse för processer inom administration, IT och ekonomi

Utöver det är det meriterande om du har

• Erfarenhet av att arbeta med utsänd personal
• Erfarenhet av att driva organisationsutveckling
• Deltagande i säkerhetsutbildningar tex HEAT
• Erfarenhet av ideellt arbete

Personliga egenskaper

Du samarbetar bra med andra samtidigt som du självständigt strukturerar upp dina arbetsuppgifter och levererar inom dina ansvarsuppdrag. Du har en positiv attityd till ditt arbete och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplan, mål, policys och riktlinjer. Du har hög integritet och styrs av etik och värderingar i avgörande situationer i arbetet. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har förståelse för att stora som små saker behöver hanteras i arbetet. Du motiveras och engageras av att driva och förbättra olika processer. Som chef visar du tillit till dina medarbetare och tar tillvara på deras kompetenser, bidrar till enhetens utveckling och till organisationen i stort.

Om tjänsten och hur du ansöker

Tjänsten är placerad på Svenska Afghanistankommitténs Stockholmskontor. Vi är ca 25 medarbetare som sitter i ljusa fina lokaler på Malmgårdsvägen 63, i Stockholm. Vårt arbete utgår från kontoret, men för att möta medarbetares olika förutsättningar med att få ihop livspusslet finns det möjlighet att efter dialog med chefen arbeta hemifrån delar av sin arbetstid. För flera av våra tjänster finns det dessutom möjlighet att besöka vår verksamhet i Afghanistan.

Vi tror på ett arbetsklimat där medarbetaren får ta stort ansvar och vara expert inom sitt område men med tillgängliga chefer och ett samarbetsklimat med resten av kollegorna där vi stöttar varandra och arbetar med tillit och förtroende.

Lön och villkor:

Vi tillämpar individuell lönesättning med en lönenivå anpassad för den ideella sektorn.

Vi erbjuder förutom en arbetsplats symboliserad av närhet också: kortare arbetstid, extra semester, friskvårdsförmåner både i tid och pengar, förmåner kopplat till läkarbesök och medicin, möjlighet till kompetensutveckling och för dig som får barn bättre föräldralön.

Självklart har vi kollektivavtal och en nära samverkan med våra lokala fack.

Vill du läsa mer om oss? Gå till www.sak.se

Omfattning

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Med tillträde 2023-01-16 eller enligt överenskommelse.

Ansök

genom att ladda upp CV (max två sidor) och personligt brev (max en sida)

Sista ansökningsdatum: 2022-11-27

Svenska Afghanistankommittén vill vara en ar­bet­splats som är at­trak­tiv för alla, efter­som vi tror att en vari­a­tion av per­spek­tiv, er­faren­heter och bak­grund gör oss ännu starkare. Vi välkom­nar alla in­tresser­ade att söka, oavsett kön, et­nisk till­hörighet och re­li­gion eller an­nan tro­supp­fat­tning, funk­tion­sned­sät­tning, sex­uell läg­gn­ing, kön­si­d­en­titet och kön­sut­tryck, och/​eller ålder.

Kontakt för frågor om tjänsten

Rekryterande chef: Anna Ek, Sverigechef, 0737-204968

HR: Jenny Grenander, HR-chef, 0704–135596

Fackligkontakt:

Akademikerförbunden: Beatrice Skoglund, 08-545 818 45

Unionen: Christer Bengtsson, 08-545 818 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Afghanistankommittén
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2022
  • Ansök senast: 27 november 2022

Liknande jobb


HR-chef till Ulricehamns kommun

HR-chef till Ulricehamns kommun

8 september 2023

HR-ansvarig till Maskinia

HR-ansvarig till Maskinia

7 september 2023

Personalchef

Personalchef

6 september 2023

Biträdande personalchef

Biträdande personalchef

6 september 2023