OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för kapitalförvaltning, Kammarkollegiet, Stockholm
Är du en driven ledare med gedigen erfarenhet inom kapitalförvaltning och stort utvecklingsfokus? Söker du stimulerande utmaningar i en kreativ miljö kan vi erbjuda dig ett spännande arbete tillsammans med ett kompetent och professionellt kapitalförvaltningsteam.
Kammarkollegiets Kapitalförvaltning är en oberoende kapitalförvaltare i statlig regi. Vår analys- och rådgivningsverksamhet är därmed fristående från olika partsintressen. Vi är en kapitalförvaltare för kapitalägare inom den statliga och kyrkliga sektorn. Vårt mål är att skapa ett mervärde för samtliga kunder, oavsett om det avser kapitalförvaltning, rapportering eller administrativa tjänster. Kammarkollegiet förvaltar drygt 220 miljarder kronor åt ca 400 kunder. Våra tjänster omfattar främst; ränteförvaltning, aktieförvaltning, alternativa investeringar, allokering, rådgivning, analys, värdepappers- och ekonomiadministration samt rapporteringstjänster. Avdelningen har närmare 40 medarbetare.
Arbetsuppgifter
Som avdelningschef för Kapitalförvaltningsavdelningen har du en central roll inom myndigheten eftersom du rapporterar till såväl Generaldirektören som till Fonddelegationen (kapitalförvaltningens styrelse). Du ingår i Kammarkollegiets ledningsgrupp.
Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar och leder, utvecklar och följer upp verksamheten utifrån kundernas behov och omvärldens krav. Detta gör rollen till ett utmanande ledaruppdrag med strategisk betydelse och stort inflytande i myndigheten. I rollen som avdelningschef förväntas du även bidra operativt i något av verksamhetens områden utifrån ditt kompetensområde och tidigare erfarenheter. Till dina arbetsuppgifter hör bland annat även att förbereda och planera möten med Fonddelegationen samt genomföra beslut av nämnda styrelse.
Kammarkollegiet är just nu på en utvecklingsresa där verksamhetens tjänster digitaliseras och den tekniska infrastrukturen moderniseras. Vi vill att du är med och hjälper oss att utveckla våra processer och arbetssätt till att bli mer digitala. Din roll blir bland annat att kontinuerligt effektivisera, utveckla och förändra avdelningens verksamhet och därmed säkerställa att avdelningens samtliga områden arbetar resultatinriktat till nytta för våra kunder.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• relevant akademisk examen, gärna med inriktning mot finansiell ekonomi
• chefserfarenhet med budget- och personalansvar
• erfarenhet från ledande befattning i en kapitalförvaltande organisation eller liknande
• god erfarenhet av kapitalförvaltning samt kunskap och förståelse för kapitalförvaltningens produktområden
• dokumenterad erfarenhet kring förvaltning av flera tillgångsslag och särskilt förståelse för drivkrafter bakom utvecklingen i tillgångsslag som återfinns hos större kapitalägare
• breda kunskaper om finansiella marknaders funktionssätt
• erfarenhet av att jobba med förändringsledning, utvecklings- och strategiarbete
• mycket goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av riskhantering förknippad med kapitalförvaltning
• kunskap och erfarenhet av strategisk och taktisk allokering
• erfarenhet från statligt arbete och kunskaper om statsförvaltningens särdrag
För att lyckas har du förmågan att skapa engagemang och delaktighet i arbetsgrupper. Du är prestigelös och kan inspirera, motivera och leda medarbetare genom tydlig kommunikation och ett strategiskt tänkande. Du har integritet och personlig mognad samt är beslutsför i ditt agerande. Du har god samarbetsförmåga och bra på att skapa och underhålla yrkesmässiga kontakter. Dessutom har du god förståelse för affärsmässiga principer.
Vi fäster mycket stor vikt vid ledarskapet och dina personliga egenskaper samt att kunna bygga och upprätthålla relationer både inom och utom organisationen. I ledarskapet ingår att kunna se och nyttja medarbetares olika styrkor och drivkrafter så att den samlade kompetensen tillvaratas och utvecklas på ett sätt som gynnar verksamheten.
Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 11 oktober 2021.
Kontaktpersoner
Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund, Chefspoolen, på telefon 0709-95 58 88. Det går också bra att vända sig till Gunnar Larsson, GD Kammarkollegiet, på telefon 08-700 0965, eller fackliga företrädare Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 alternativt Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26