OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad och bidra till samhällsnytta med fokus på medborgarnas bästa? Vi söker dig som vill leda och utveckla vårt kontaktcenter och medborgarservicen i Hässleholms kommun.
Välkommen!
Det här erbjuder vi dig!
Som enhetschef för kontaktcenter arbetar du tillsammans med drygt tio kommunvägledare, med målet att förenkla medborgarens kontakter med kommunen. Kontaktcenter öppnade under hösten 2020, och efter ett år har verksamheten kommit en bra bit på vägen. Samtidigt finns det ett fortsatt behov av att stegvis utveckla kontaktcentret och medborgarservicen under de närmaste åren.
Uppdraget innebär många kontakter med kommunens olika förvaltningar och bolag. Du kommer att driva förändringsprocesser på både kort och lång sikt för att möta medborgarnas förväntningar och modernisera kommunens service. Våra medborgare har olika förutsättningar, och vi vill göra det enkelt för alla medborgare att kontakta kommunen och få hjälp med sina ärenden.
Kontaktcenter ingår i kommunikationsavdelningen, och du rapporterar till kommunikationschefen. Du blir som enhetschef ansvarig för enhetens verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Till din hjälp i den dagliga verksamheten finns två samordnare, som arbetsleder var sitt team.
Kontaktcenter finns i Stadshuset i Hässleholm, som kommer att vara din arbetsplats. Inom enheten finns också en vaktmästarfunktion.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Du har högskoleutbildning, på lägst kandidatnivå, inom något område som arbetsgivaren bedömer relevant, till exempel inom samhällsvetenskap eller kommunikation. Du har flera års aktuell erfarenhet av att vara chef med ansvar för personal, verksamhet och ekonomi. Du har även flera års erfarenhet av kundservice, kommunikation eller annan verksamhet som vi som arbetsgivare bedömer är relevant för uppdraget. Mycket goda kunskaper om hur samhället och kommunal verksamhet fungerar är också ett krav.
Om du har arbetat inom en politiskt styrd organisation, gärna som ledare, är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete.
Som person är du är utåtriktad, har god samarbetsförmåga och tycker det är roligt att ha många kontakter med medborgare, medarbetare och kollegor. Du har förmåga att bygga nätverk och relationer, skapa delaktighet och engagemang för att såväl verksamhet som medarbetare ska kunna utvecklas. Vidare har du förmåga att motivera och entusiasmera medarbetare, skapa resultat genom andra och ge förutsättningar för effektiva och välfungerande team.
Din goda kommunikativa förmåga gör att du på ett enkelt och tydligt sätt kan förklara men också verka för god dialog i verksamheten. Du är en god lyssnare som kan förankra och genomföra dina idéer med lyhördhet för andras synpunkter. Din skriftliga förmåga behövs när du tar fram tjänsteskrivelser och uppföljningar.
Du har förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv, samtidigt som du vet att detaljerna är en förutsättning för en fungerande helhet. Att arbeta strukturerat och växla mellan operativa och strategiska uppgifter är naturligt för dig. Samtidigt kräver rollen förståelse och intresse för IT-systemens funktion i kundtjänstarbetet.
För jobbet behöver du B-körkort.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.html
Övrigt
Digitala intervjuer är inplanerade till senare delen av vecka 43.
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, personal, kansli, it, fiber, tillväxt, kommunikation och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Kommunikationsavdelningen har ett övergripande ansvar för kommunikation och medborgarkontakt. Avdelningen verkar för att kommunen ska vara en kommunikativ organisation, som skapar förtroende genom öppenhet och dialog. Verksamheten är indelad i två enheter.
Kontaktcenter ansvarar för att utveckla formerna för kommunens medborgarkontakt. Kontaktcenter är en väg in till kommunen där invånare, företagare eller besökare ska kunna få svar på sina frågor direkt. Till kontaktcentret vänder sig medborgaren för att få information och vägledning, hantera en ansökan eller anmälan, se status på ett ärende eller få handläggning av rutin- och regelstyrda ärenden. Frågor som kräver specialistkompetens skickas vidare till handläggare på förvaltningarna.
Kommunvägledarna möter medborgarna via telefon och digitala kanaler såväl via receptionen i Stadshuset i Hässleholm eller på biblioteken i våra större tätorter. Vaktmästeriet, som också ingår i enheten, hanterar intern service och post i Stadshuset.
I avdelningen ingår även kommunikationsenheten som har en strategisk funktion med ansvar att utveckla och samordna kommunikationsarbetet i kommunens olika verksamheter. Ansvarsområdet består bland annat av webbplats och intranät, sociala medier, grafisk profil, mediekontakter, krisinformation och övergripande marknadsföring.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!