OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades för snart 2 år sedan, den 1 januari 2015. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett nationellt kansli. De sju regionerna är indelade i polisområden och polisområdena i sin tur i lokalpolisområden.
Polisområde Östergötland ansvarar för stora delar av den operativa polisverksamheten i Östergötlands län. Totalt arbetar 750 personer inom polisområdet varav merparten finns i tre lokalpolisområden.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu dig som chef för polisområdeskansliet. Som sökande ser vi dig med akademisk examen inom utbildningsområden som samhälls- och beteendevetenskap, ekonomi och juridik eller dig med polisexamen.
Polisområdets kansli utgör ett stöd till polisområdeschefen genom att planera och följa upp verksamheten. Kansliet samordnar planering av personaluttag till ingripandeverksamheten och andra områdesgemensamma åtaganden gentemot regionen samt utför servicefunktioner inom bland annat vaktmästeri och polisiär utrustning. Polisområdets kansli ska även utgöra ett stöd till chefer och medarbetare i polisområdet, bereda ärenden och vara en länk mellan den regionala och lokala nivån inom ett flertal olika sakområden.
KVALIFIKATIONER
Som chef för polisområdeskansli
ska du
- stödja polisområdeschefen genom att ansvara för polisområdets planering och uppföljning
- ansvara för polisområdets samordning av personaluttag till områdesgemensam verksamhet samt andra områdesgemensamma åtagande inom regionen
- ansvara för polisområdets servicefunktioner
- samordna polisområdets externa service som bedrivs vid lokalpolisområdena
- ingå i polisområdets ledningsgrupp
- ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
- vara relationsskapande och företräda hela Polismyndigheten både externt och internt samt arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten
har du
- ett par års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer eller arbetsledare
- ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
- erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
- ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
är du
- verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter.
- arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa.
- ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential.
besitter du
- förmåga att kommunicera med medborgare och medarbetare
- förmåga och vilja att lösa samhällsproblem tillsammans med andra samhällsaktörer
- förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
- förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring från såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
- förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt
- förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
- förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med hr-avd-chefskansli-3.rps@polisen.se.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef
Kontaktpersoner på detta företaget
Gruppchef PKC Andreas Roberger
010-5686303
Gruppchef PKC Emma Hjalmarsson
073-3315487
Grupphef PKC Andreas Roberger
010-5686303
Gruppchef PKC Emma Hjalmarsson
Tf. gruppchef Mats Rosenqvist
010-5667874
Tf. gruppchef Göran Magnusson
010-5667796
Tf. gruppchef Lars-Gunnar Rydholm
010-5667783
Tf. gruppchef Marie Bjurman
010-56 67825
Tf. gruppchef Reception Värnamo Annette Timmer
010-5668563
Tf. gruppchef Höglandet Kjell Lindvall
010-5667793