OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. SKR:s vision tar sikte på att det framgångsrika Sverige skapas lokalt. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov. Hos oss finns möjligheter för dig som vill förändra, förnya och förbättra.
Avdelningen för kommunikation ansvarar för att driva opinion kring viktiga frågor som rör kommuner och regioners verksamhet och arbetar med stöd och rådgivning till hela SKR. Avdelningen har ett brett uppdrag och är organiserad i fem sektioner: Press och opinion, Kommunikation och webb, Uppdragskommunikation, Kontaktcenter samt Kurs- och konferensverksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
SKR stödjer kommuner och regioner med rådgivning, stöd och service. SKR:s kontaktcenter är ett nav i det uppdraget. Hit vänder sig kommuner och regioner med frågor om verksamheter inom bland annat skola, äldreomsorg, kollektivavtal, vård, juridik och kultur. Vi erbjuder hög tillgänglighet och gott bemötande, samt strävar efter att lösa så många ärenden som möjligt vid en första kontakt.
Sektionen för kontaktcenter har 14 medarbetare. Som sektionschef är du medarbetarnas närmaste chef med budgetansvar. Du kommer att arbeta nära medarbetarna och även själv delta i den dagliga verksamheten. Du ingår i kommunikationsavdelningens ledningsgrupp och rapporterar till kommunikationsdirektören.
Vi har ett tätt och nära samarbete med chefer och experter inom hela SKR. Inom vårt kontaktcenter arbetar vi med ett teambaserat arbetssätt för att på bästa sätt få nå synergier av att verksamheten har sin hemvist inom SKR:s kommunikationsavdelning. Genom att ständigt följa vilka frågor som kommer in till Kontaktcenter kan information och kunskap tas fram och tillgängliggöras för kommuner och regioner genom olika kanaler.
Inom Kontaktcenter sker ständig utveckling i form av ökat samarbete inom SKR, nya arbetsprocesser och utveckling av de system som stödjer arbetet, allt för att möta behov och förväntningar på rådgivning och service hos kommuner och regioner. Ett gott samarbete inom SKR och med våra medlemmar är avgörande för att nå resultat och bidra till SKR:s mål och uppdrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som drivs av att i varje läge söka och hitta de bästa lösningarna och som ser vilka steg som behöver tas för att nå dem. Du har ett nära ledarskap och ett coachande förhållningssätt. Du är utvecklingsorienterad och prestigelös. Du skapar arbetsglädje och en god arbetsmiljö där medarbetare får möjlighet att utvecklas och göra ett bra arbete.
Du har förmåga att lyssna och identifiera utvecklingsbehov och skapa goda relationer. Du kan se helheter och leda sektionens verksamhet som en del i kedjan för SKR:s framgång och resultat. Du är strategisk, arbetar mot verksamhetsmässiga och ekonomiska resultat samt kan bidra i ledningen av SKR:s kommunikationsavdelning. Du har dokumenterat god samarbetsförmåga, kan arbeta integrerat och se helheter, samt är initiativtagande och strukturerad. Du har erfarenhet av att leda kundnära verksamhet som ett kontaktcenter, callcenter eller liknande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommun, region eller annan samhällsnära verksamhet.
Sektionen arbetar dagligen i en rad olika verksamhetssystem som bl.a. Easit, Puzzel och Public360. Du behöver därför ha erfarenhet av kravställning, driftansvar och integration mellan olika system för att via teknisk utveckling skapa bra förutsättningar för god service till kommuner och regioner.
Du har akademisk utbildning inom relevant område, minst tre års chefserfarenhet och en dokumenterat god ledarförmåga. Det är meriterande med samhällsorienterande utbildningsbakgrund eller inom området system- och digitala arbetssätt. Det är en fördel om du har erfarenhet av och kompetens inom kommunikationsområdet.