OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polishögskolan utbildar på ett flexibelt och effektivt sätt svensk polis i syfte att minska brottsligheten samt öka tryggheten och rättsäkerheten i samhället. Polishögskolan arbetar med grundutbildning, vidareutbildning och internationella frågor. Regeringen har nyligen gett Rikspolisstyrelsen i uppdrag att utveckla grundutbildningen genom att bl.a. flytta grundutbildningen vid Polishögskolan till en högskola eller universitet.
Utbildningsplanering är en nyinrättad grupp vid planeringsenheten. Enheten ansvarar för en sammanhållen planering, uppföljning och utveckling av verksamheten och ekonomin. Enhetens arbete utgår från den årliga planeringsprocessen av verksamhetsplan och budget. Enhetens beredningar, rapporter, analyser och beslutsunderlag utgör en stor del av de beslut om verksamheten som fattas av Rikspolisstyrelsens ledning och av rektor.
ARBETSUPPGIFTER
Som chef för utbildningsplanering har du personal- verksamhets- och resultatansvar inom verksamhetsområdet. Din roll är både strategisk och operativ och du kommer att samverka med olika aktörer på olika nivåer inom Polisen och andra utbildningsanordnare. Du arbetar nära enhetschefen men kommer även vara föredragande för Polishögskolans ledning. Huvuduppdraget är att leda arbetet kring central utbildningsplanering, uppdragsutbildningar och Polishögskolans internationella verksamhet. Du ansvarar även för samordningen av Polisens övningsverksamhet för bättre krishanteringsförmåga.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Polisutbildning och/eller akademisk utbildning, företrädesvis inom juridik eller ekonomi.
- Erfarenhet av en ledande roll som innefattar personal-, verksamhet och resultatansvar.
- Erfarenhet av självständigt arbete med planering och uppföljning på både kort och lång sikt.
- God förmåga att kommunicera såväl muntlig som skriftlig både på svenska och engelska.
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
- Genomgått någon av Polisens ledarskapsutbildningar eller motsvarande.
- Erfarenhet av utbildningsfrågor och utbildningsplanering.
- Erfarenhet av budgetarbete.
- Erfarenhet av internationellt samarbete och internationella miljöer.
- God kännedom om Polisens verksamhet och dess utbildningsverksamhet.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi följer Polisens ledarkriterier vid urvalet, med särskild tonvikt på att du:
- Har god förmåga att utveckla, följa upp och analysera verksamhetens resultat och att du på ett övergripande och lättförståeligt sätt kan presentera resultaten och att du dessutom har välgrundade förslag till åtgärder där sådana krävs.
- Är resultatinriktad och kommunikativ. Vi värdesätter särskilt din förmåga att låta medarbetarna arbeta och utvecklas under eget ansvar och att du har förmågan att skapa trivsel och arbetsglädje omkring dig.
- Du har förmåga att samverka och samarbeta på olika nivåer och över gränser, såväl internt som externt.
MER OM ANSTÄLLNINGEN
Arbetsplatsen ligger i Sörentorp, Solna. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
För fullständig annons besök Polisens webbplats www.polisen.se
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 6 september 2013. Vi tar endast emot bilagor i pdf- och doc-format. Skicka din ansökan via e-post till ansokningar.rps@polisen.se . Märk din ansökan med ref. nr 240/13.