OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rikspolisstyrelsen, Polisens verksamhetsstöd (PVS), Verksamhetsutvecklingsenheten söker chef för verksamhetskoordinering, ref.nr. 176/06. Ansökan senast den 2 mars 2007. Verksamhetsutvecklingsenheten är en enhet inom Polisens verksamhetsstöd som verkar som en renodlad leverantör av stödverksamhet till Polisen och arbetar utifrån beställningar från Rikspolisstyrelsens huvudkontor. Avdelningen levererar både produkter och tjänster som stödjer polisens kärnverksamhet. Verksamhetsutvecklingsenheten svarar - inom Polisens verksamhetsstöd - för bland annat att leda processutveckling, att leda verksamhetsplanering och -uppföljning samt verksamhetskoordinering, inledningsvis med tonvikt på IT-verksamheten. Du kommer att ha en ledande roll i samarbetet med enhetschefer och ledningsgrupper inom PVS. Vi söker därför en person som har arbetat i eller i nära anslutning till en ledningsgrupp och som har god förståelse för hur ledningsgrupper fungerar. Arbetsuppgifter - Leda, fördela och samordna arbetet - Budget- och personalansvar - Ansvara för samt leda och styra IT-controllingverksamheten inom PVS. Ansvaret innebär inledningsvis att bygga upp IT-controllingverksamheten från grunden (inom Polisen inkluderas i IT-begreppet både data, telefoni och radio). - Ansvara för att utveckla den affärsmässiga styrningen av PVS leverantörer - Ansvara för att samordna och bereda IT frågor över enhetsgränserna inom PVS - Ansvara för den långsiktiga tekniska arkitekturen och infrastrukturen i samråd med berörda enheter inom PVS - Ansvara för att utveckla och genomföra en teknikstrategi inom ramen för PVS ansvar samt omsätta teknikstrategin i aktiviteter i samråd med berörda enheter inom PVS - Ansvara för att bedriva omvärldsbevakning inom IT-området, både för att följa utvecklingen och för att identifiera potentiella tekniklösningar Kvalifikationer - Relevant akademisk utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt - Erfarenhet av att leda verksamhet i en stor IT-organisation. Du bör ha erfarenhet av både systemutveckling, IT-arkitektur och teknisk infrastruktur. - Erfarenhet av ledningsgruppsarbete - Erfarenhet av att arbeta med strategiska frågor på ledningsnivå - Minst 3 års chefserfarenhet - Erfarenhet av IT-controlling - Erfarenhet av affärsutveckling, verksamhetsutveckling eller kvalitetsarbete - Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift - Erfarenhet av upphandlingar - Förhandlingsvana - Företagsekonomisk utbildning är meriterande - Erfarenhet av lagen om offentlig upphandling är meriterande - Kompetens i informationssäkerhet är meriterande - Erfarenhet av projektledning och erfarenhet av någon projektstyrningsmodell är meriterande - Erfarenhet av styrgruppsarbete är meriterande - Erfarenhet av outsourcingaffärer är meriterande, särskilt ur kundperspektivet Personliga egenskaper - Rollen ställer krav på ödmjukhet, prestigelöshet, social kompetens, affärsmässighet, och kommunikativ förmåga - Stor drivkraft och förmåga att ta egna initiativ - Kreativitet och iderikedom - Förmåga att växla mellan helhetssyn och detaljerad analys - Förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp med PVS övriga medarbetare och andra intressenter Vi ställer höga krav på ditt säkerhets- och sekretess-medvetande. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Tjänsten är placerad i Stockholm. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning inom samtliga områden. Vi sätter även värde på de kvaliteter som en etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.