Chef IT Operations

Arbetsbeskrivning

I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 900 medarbetare, 900 bussar, 150 tåg och 90 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka
Arriva Sverige är en del av Europas största koncern för persontrafik – Deutsche Bahn. Det gör det möjligt för oss att kombinera det mindre företagets snabba anpassningsförmåga med stabiliteten och kunskapen hos det stora moderbolaget. Vi uppfattar oss som en seriös utmanare på den svenska kollektivtrafikmarknaden med ambitionen att kontinuerligt vinna nya marknadsandelar. Det åstadkommer vi genom att alltid se möjligheterna till nya innovativa lösningar som får ännu fler människor att resa kollektivt.
Hoppas att du vill vara med på vår resa.




Vill du vara med på en förändrings- och moderniseringsresa i transportsektorn? Public Transport digitaliseras i snabb takt och vi söker dig som vill leda, driva och utveckla Arrivas IT operationsavdelning. 

Om tjänsten

Som chef över IT Operations ansvarar du för att säkerställa tillgänglighet och kostnadseffektiv drift av Arrivas hela systemflora, som finns i molnet såväl som i fordon och på backen. Du och din organisation interagerar med Arrivas affärsverksamhet och utifrån deras behov skapar ni förutsättningar för en stabil och kostnadseffektiv leverans på bredden över alla divisionerna.

Arriva har strategiskt valt att samverka med ett antal leverantörer för att leverera ändamålsenliga drift- och infrastrukturlösningar som kontinuerligt utvecklas och förändras. Din organisation är beställare av tjänster från en extern part och fungerar som länken mellan Arrivas affär och kunder, samt våra externa leverantörer. Erfarenhet av att jobba med externa leverantörer är därför meriterande. Du förväntas även löpande arbeta för effektivisering och konsolidering av driftmiljöer för att uppnå optimal kostnadseffektivitet. Det innebär även kontinuerlig förflyttning av plattformar och teknik till moderna lösningar för ökad effektivitet för projekt och etableringar av nya tjänster, samt säkerställer drift över tid. Du förstår att kombinera ditt kunnande om både SIAM och agil DevOps för bästa samverkan över IT-, divisions- och affärsgränserna. Du arbetar tätt ihop med CIOn samt sitter i ledningsgruppen för Arriva IT.

Din bakgrund

Vi söker dig som brinner för effektiv IT och som vill jobba med IT-frågor i en verksamhet där IT är absolut central och avgörande för företagets framgång både operativt och strategiskt. Du är intresserad av att arbeta nära vår affärsverksamhet och i dialog med den vara den bästa IT-leverantören för deras behov. Detta kräver ett brett kunnande och erfarenhet av IT och ett genuint intresse för den affärsverksamhet du skall stötta.

Uppdraget innebär även ansvar för budget och att effektivt följa upp och styra densamma. Därför ser vi gärna att du har egenskaper som innebär att du är strukturerad och att du arbetar systematiskt med uppföljning. I din roll ingår mycket samverkan mellan avdelningar, egenskaper som lyhörd och kommunikativ kommer därför att bli viktiga för din organisations framgång.

I din organisation ingår ett antal medarbetare som du kommer att ha personalansvar för. För att vara lyckosam i rollen krävs att du har erfarenhet av att leda och att du är duktig på att delegera ansvar och befogenheter. Som ledare är du entusiastisk, tydlig och du jobbar med förankring och nätverkande på alla nivåer. Du har en god förmåga till att ta till dig komplexa sammanhang och förmedla angreppssätt kring komplexa problemsituationer. I din roll tar du ett tydligt ansvar för den digitala IT arbetsplatsen, datakommunikation (SD-WAN), Service och support inkl. on-site tekniker samt prioriterade processer. Vår IT-miljö består av en bred teknisk flora men du bör ha erfarenhet från cloud miljöer som Azure/AWS och distribuerade miljöer samt samverkan och integrationer. 

Arriva IT är i en fas av förändring och du är en person som ser möjligheter och får energi av förändring. Om du dessutom är duktig på att förtydliga och förmedla dessa möjligheter till människor omkring dig, tror vi att du är helt rätt för denna roll. 

Du erbjuds

Vi tänker långsiktigt, så vi vill satsa på dig och din utveckling. Du får möjligheten att komma in i en strategiskt viktig roll i en spännande förändringsfas. Du kommer få stora möjligheter att påverka, driva och utveckla framtidens IT Operations tillsammans med teamet och verksamheten. På Arriva råder en entreprenöriell anda, vilket medför att du kommer att få stort ansvar och med det möjligheter till att bidra till förbättringar. 

Ansökan

Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning såväl som etnisk och kulturell mångfald och ser gärna kvinnliga sökande då det är en underrepresenterad grupp inom Arrivas IT verksamhet. Då vår urvalsprocess sker löpande ser vi gärna att din ansökan är oss tillhanda så snart som möjligt, dock senast 2021-09-26. Varmt välkommen att skicka in din ansökan via länken nedan. Kontakta CIO Christer Braaf på christer.braaf@arriva.se om du har frågor eller funderingar kring tjänsten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arriva Sveriga AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2021
  • Ansök senast: 15 oktober 2021

Besöksadress

Liljeholmsstranden 5
None

Postadress

Årstaängsvägen 9, 6tr
Stockholm, 11743

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

19 december 2024