OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högsby kommun
Tillsammans med våra invånare, företagare, föreningar, församlingar och alla som vill kommunen väl arbetar vi aktivt med att göra kommunen ännu bättre inom alla områden. Genom att tackla utmaningar gemensamt med kringliggande kommuner har Högsby kommun skapat hållbara lösningar för framtiden.
Med den lilla kommunens möjligheter till flexibilitet, korta beslutsvägar och nära kontakter får du här en gedigen plattform för framtiden. Din egen förmåga, talang och kapacitet definierar gränserna.
Vi är en arbetsplats som förutom vårt medborgaransvar, prioriterar kvalité och trivsel där alla blir sedda och har möjlighet att bidra. Välkommen du också!
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla den lilla kommunens förmåga att erbjuda kommunal service och välfärd till sina invånare?
Som förvaltningschef för kommunledningsförvaltningen är du verksamhetschef med personal-, budget - och verksamhetsansvar. Du är direkt underställd kommunchefen och ingår i dennes chefsgrupp. I Kommunledningsförvaltningen ingår ekonomiavdelningen, kultur och fritid, arbetsmarknad och integration, IT, kansli, miljö- och bygg (utom myndighetsutövning), räddningstjänst samt personal och service som personalchef ansvarar för. Personal och service innefattar personalavdelning, telefoni, vaktmästeri, servicecenter och överförmynderi. I förvaltningschefsuppdraget ingår även säkerhetsskyddsfrågor, krisledningsfrågor, kommunikationsfrågor och näringslivsfrågor.
Kommunledningsförvaltningen omsätter ca. 55 miljoner kronor och omfattar ca. 40 medarbetare. Du ska ha direkt personalansvar för fem chefer och ca. tio årsarbetare. Du är föredragande för Kommunledningsutskottet.
Inom kommunledningsförvaltningen finns ett antal särskilda kommunövergripande verksamhetsområden, så kallade funktionsansvar med strategisk betydelse som kräver samordning över hela den kommunala organisationen.
Med 5 800 invånare är samverkan med andra kommuner en viktig strategisk faktor. Flera verksamheter bedrivs i samverkan med andra kommuner och ytterligare samverkansområden förväntas inledas för att skapa robusthet och effektivitet. Verksamhetsutveckling med stöd av IT, kompetensförsörjning, demografisk utveckling och effektivisering av ekonomiska resurser är andra viktiga strategiska frågor för kommunen för att klara framtida utmaningar. Kommunen har inlett ett arbete med tillitsbaserad styrning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en person med ett stort intresse för samhällsfrågor av olika karaktär. Du har tidigare chefserfarenhet med budget- och personalansvar, gärna inom en politiskt styrd organisation. Du kan uttrycka dig väl och förståeligt i tal och skrift. Du engageras av att få utveckla en hållbar digitaliserad kommun. Som person är du driven, entusiastisk och strukturerad och har förmågan att utveckla nya samverkansstrukturer.
Du har adekvat högskoleutbildning som stödjer ovanstående kravprofil. Vi ser gärna att du har erfarenhet av framgångsrikt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi fäster stor vikt vid att du har goda ledarreferenser.
ÖVRIGT
Urval påbörjas före sista ansökningsdag och kommer ske löpande.
Intervjuer genomförs v.33.
När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail.
Högsby kommun samarbetar med rekryteringsverktyget OffentlígaJobb. Vi ber dig därför att söka tjänsten via "sök jobbet här"-funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Joakim Malmdahl
0491-29102
Jusek Jonas Högquist
0491-291 37
Vision Anna Emrin
0491-29259
Enhetschef Anita Holm
0491-29000
Verksamhetschef mjuk sektor Anders Johansson
0491-292 01
Verksamhetschef, Högsby Anders Johansson
0491-29201
Ekonomiansvarig Anna Emrin
0491-29259
Ekonomiansvarig Anna Emrin
0491-29260
Skolchef Magnus Bengtsson
0491-29201
Socialchef Teresa Tolic-Trossmo
0491-29105