OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår grundare och vd Thomas Ström startade NTEX för att erbjuda ett svenskägt alternativ på marknaden. Genom förvärv och organisk tillväxt är NTEX nu ett av Sveriges största privatägda speditionsföretag med över 3,8 miljarder kronor i omsättning. Bolaget äger runt 1750 trailers för godstransporter samt omlastnings- och logistikterminaler och egna dragbilar. Med över 1 000 medarbetare och ca. 900 000 uppdrag årligen har vi resurserna att ta hand om uppdrag i alla skalor och storlekar.
I rollen som kvalitets- och hållbarhetschef på NTEX blir du en nyckelspelare i företagets satsning på hållbar logistik. Du får möjlighet att forma och leda insatser inom kvalitet, hållbarhet, miljö, hälsa och säkerhet. Med din gedigna bakgrund och branscherfarenhet kommer du att spela en avgörande roll i att bygga broar mellan nuvarande praxis och framtidens visioner. Rollen, som är ny, ger dig möjligheter att utveckla och forma NTEX framtida Kvalitets-och Hållbarhetsidentitet som visar att NTEX tar ansvar för framtiden.
Vad du gör
Som chef blir du, tillsammans med ditt team, ansvarig för att integrera ISO-standarder, anpassa verksamheten till lokala miljöbestämmelser och sätta riktlinjer för ett hållbart förhållningssätt . Du blir en viktig rådgivare och expert inom områdena Miljö, Säkerhet, Personal och Samhälle.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter
Upprätta väsentlighetsanalys och riskanalys i enlighet med revisorernas krav samt ESRS (European Sustainability Reporting Standards), CSRD (Corporate Sustainability Reporting-direktivet)
Utforma och genomföra strategier, både kortsiktigt och långsiktigt.
Överse och implementera ISO-standarder som 9001, 14001 samt regelverk som ADR och AEO.
Skapa processer och rutiner som stöder kvalitets—och hållbarhetsstrategierna
Fungera som huvudkontakt för externa certifieringsorgan.
Företräda NTEX:s QHSE- och hållbarhetsvision externt.
Stödja Corporate Customer and Supplier Satisfaction Strategie (CSS), underlätta och stötta CSS på företagsnivå i samverkan med säljorganisationen
Leda underleverantörsrevisioner och presentera resultaten för landsledningen.
Äga incidenthanteringsstandarderna
Leda arbetet kring korrektiva och förebyggande åtgärder.
Säkerställa en effektiv dokumentationshantering anpassad till ständigt föränderliga standarder och regelverk.
Utveckla och driva våra utbildningsprogram med fokus på branschspecifik kunskapsdelning.
Vem du är
Du har minst 5 års erfarenhet inom hållbarhet, kvalitetssäkring och miljöhantering, med en bakgrund inom logistik eller spedition. Några av åren har du varit ledare.
Utbildning: Relevant kandidatexamen. Tilläggskvalifikationer som GDPR-riktlinjer och revisorscertifiering ses som meriterande.
Kompetenser: Stark kommunikationsförmåga, relationsskapande egenskaper, och djupgående insikt i kvalitets- och miljöhanteringsprocesser inom logistiksektorn eller liknande bransch.
Språk: Du talar och skriver flytande både på svenska och engelska.
Övrigt
Tjänsten innebär tjänsteresor, vilket ger dig möjlighet att hålla ett finger på pulsen i logistikbranschen.
Varför bli en del av teamet på NTEX?
Detta är inte bara ett jobb - det är en chans att vara med och forma framtiden för hållbar logistik och spedition på NTEX. Med din expertis och passion kommer du att vara en central del i vår resa mot att bli ledande inom hållbarhet i branschen.
För att ansöka, skicka in ditt CV och en kort presentation om varför just du passar för denna position.
Annonsen är öppen så länge processen pågår.
Har du frågor? Tveka inte att kontakta Helene Hagman, 0708-204704, helene.hagman@jerrie.se eller via Linkedin.