Chef Marknadskommunikation till Act Svenska kyrkan

Chef Marknadskommunikation till Act Svenska kyrkan

Arbetsbeskrivning

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda i Uppsala och runt om i Sverige finns tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framförallt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer, människor som få andra når. Act Svenska kyrkans finansierar sin verksamhet främst genom gåvor och institutionella medel från SIDA och EU. 2019 var den totala omsättningen 512,7 miljoner kronor varav 200,7 miljoner kronor var gåvor.


Vill du vara med och leda varumärkesresan för Act Svenska kyrkan?


Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsverksamhet bytte 2019 namn till Act Svenska kyrkan. Då inleddes också det viktiga strategiska arbetet med att öka kännedom om, engagemang för och insamling till Act Svenska kyrkan. Till detta spännande och utmanande varumärkesarbete att göra Act Svenska kyrkan till en välkänd bistånds- och utvecklingsaktör som allt fler människor väljer att engagera sig för, söker vi nu en chef för enheten Marknadskommunikation. Enheten har 8 medarbetare och ingår i sektionen Insamling, Engagemang och Marknadskommunikation med cirka 30 medarbetare. Sektionen är en del av Act Svenska kyrkan som finns på Kyrkokansliet i centrala Uppsala.


Arbetsuppgifter
Enhetens uppdrag är att genom integrerad kommunikation långsiktigt öka kännedom och kunskap om, engagemang för och insamling till Act Svenska kyrkan. Enhetschefen har det övergripande ansvaret för att driva och hålla ihop enhetens arbete och personal för att nå sektionen och enhetens uppsatta mål. Enhetschefen stöttar och utvecklar sina medarbetare samt ingår i sektionsledningen och chefsforum. I rollen ingår personal-, budget- och arbetsmiljöansvar.


Enhetschef Marknadskommunikation ansvarar för:
delaktighet i utveckling och genomförande av övergripande strategier för sektionen om varumärke, insamling och engagemang
utveckling och genomförande av årsplaner för köpt media, evenemang, sociala medier, PR, webbplats etc
löpande omvärlds- och marknadsanalys
relationen till leverantörer såsom reklambyrå, mediabyrå, skribenter och fotografer
att samordna det integrerade kontinuerliga kommunikationsarbetet med fokus på digital kommunikation i egna, köpta och förtjänade kanaler
internkommunikation som ökar kännedomen om och engagemanget för Act Svenska kyrkan i hela Svenska kyrkan
att vidareutveckla arbetssätt, processer och rutiner som effektiviserar kommunikationsarbetet



Kvalifikationer
Vi söker dig med gedigen erfarenhet av marknadskommunikation och ledarerfarenhet med kommunikationsansvar. Du har kunskap om varumärkesarbete, brand management och marknadsföring. Du har erfarenhet av PR, opinionsbildning och marknadskommunikation via digitala och tryckta kanaler, med tyngdpunkt på digitala kanaler. Dina kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift, är goda. Du har relevant akademiska utbildning.


Vi ser gärna att du har ett stort intresse för omvärldsfrågor och konsumentbeteenden. Det är också positivt om du känner till Act Svenska kyrkan och/eller har en egen relation till Svenska kyrkan.


Meriterande är
erfarenhet från opinionsbildningsarbete, företrädesvis i idéburet sammanhang samt insamlingsarbete
arbetserfarenhet från en idéburen, bistånds- eller annan medlemsorganisation eller från en politiskt styrd organisation
en förståelse för biståndsarbete och religionens betydelse i utvecklingssammanhang



Som person beskrivs du som en god och trygg ledare med förmåga att engagera andra. Du tar stort ansvar, är driven och strukturerad och vågar fatta beslut. Du är initiativrik och kan omsätta idéer till handling och bidrar till både verksamhetens och medarbetarnas utveckling och har förmåga att skapa långsiktiga relationer och goda samarbeten.


Vi söker dig som brinner för alla människors rätt till ett värdigt liv, som drivs av konkreta resultat och som vill vara med och leda varumärkesresan för Act Svenska kyrkan. Du är medlem i Svenska kyrkan och vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.


Tillträde
Vi önskar att du tillträder snarast, enligt överenskommelse. Detta är en tillsvidaretjänst på heltid. Act Svenska kyrkan tillämpar 6 månaders provanställning.


Närmare upplysningar om tjänsten
I den här rekryteringen har Act Svenska kyrkan valt att samarbeta med rekryteringsföretaget Constatera. Kontakta gärna rekryteringskonsult Lotta Belfrage Palmqvist via lotta.belfrage-palmqvist@constatera.se eller 0722-522 373.


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2020. Du ansöker med CV och ansökningsbrev via www.constatera.se. Intervjuer och urval sker löpande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Act Svenska kyrkan Uppsala
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2020
  • Ansök senast: 3 maj 2020

Postadress

Sysslomansgatan 4
Uppsala, 75170

Liknande jobb


15 november 2024

Chef för  CRM och givarservice

Chef för CRM och givarservice

15 november 2024